Oppassen

Oppassen

Mette leidt een zorgeloos leven. Ze is kunstzinnig, heeft een eigen stijl en heeft een bijbaantje waar ze erg goed in is: ze is de ideale oppas. Ze wordt gevraagd bij een nieuw gezin een avondje op te passen. Het lijkt een peulenschil. Ze snuffelt wat rond, sms’t met een jongen uit haar klas en vermaakt zich prima. Maar wanneer de moeder van het gezin thuiskomt en haar baby blijkt te zijn gestorven, is Mettes zorgeloze leventje voorgoed voorbij.

Toen ik met mijn vriendin in de bieb was, zag ik dit boek staan. De titel sprak me meteen aan dus ik pakte het boek en begon met het lezen van de achterflap. Ik stelde aan mijn vriendin voor om allebei dit boek te gaan lezen – dat hebben we vaker gedaan, dan zorgen we dat we gelijk lopen en dan kunnen we praten over het boek.

Ik vind de titel goed gekozen. Met oppassen wordt babysitten – Mette’s bijbaantje en waar het verhaal mee begint – en uitkijken bedoeld. Uitkijken moet ze zeker ook, want ze wordt verdacht van moord.

De cover past er ook bij. Het meisje kijkt om het hoekje – misschien van het babywiegje? Het heeft dus een idee van uitkijken; houd je schuil achter het hoekje want er is gevaar. De cover beeld ook de andere betekenis van oppassen uit, want je ziet een kindertekening. Als je het boek hebt gelezen, snap je ook de betekenis van het doolhof dat lichtjes zichtbaar is op de voorkant van het boek. Niet relevant voor het verhaal, maar wel een leuk detail, vind ik.

Op een dag wordt Mette gevraagd om bij een nieuw gezin op te passen. Anna, de moeder van het gezin, kreeg Mette’s nummer van haar vaste oppasadres – de twee zoontjes zitten bij elkaar in de klas. Anna heeft een kleuter Jasper en een baby Fenna van 1 jaar. Mette snuffelt wat rond, kijkt een keertje bij de baby en stopt haar dan wat verder in. Verder kijkt ze tv en sms’t ze met Lars, een jongen uit haar klas. Wanneer de moeder terug komt van de ouderavond, gaat ze meteen boven kijken. Ze slaakt een gil en rent de trap af met een dode Fenna in haar armen. De politie wordt er bij gehaald en Mette is hoofd- (en ook de enige) verdachte.

Uiteraard is Mette onschuldig, dat weet iedereen al na het lezen van de achterflap. Na het lezen van het proloog, weet je ook meteen al dat er wat aan de hand is met de moeder. Maar de vraag is: hoe bewijst Mette dat zijzelf onschuldig is? Het eerste gedeelte van het boek bestaat uit allerlei gedoe met de politie, maar daarna gaat Mette met Lars op zoek naar bewijzen. Haar advocaat hiervan overtuigen is alleen makkelijker gezegd dan gedaan…

Het verhaal vind ik goed bedacht. De schrijfstijl vind ik ook erg leuk; hoofdstukken vanuit het perspectief van Mette afgewisseld met dat van Lars. In de eerste minuut van onderstaand filmpje vat schrijfster Annemarie Bon het ook nog eens samen. Daarna vertelt ze hoe ze op het idee kwam en dat vond ik best wel cool om te weten. Ze heeft ook heel veel research gedaan, denk aan het bijwonen van een rechtszaak.

Er zit wel een aantal voor mij onrealistische dingen in het verhaal.

De liefde tussen Mette en Lars speelt wel een hele grote rol in dit boek, een beetje te groot voor mijn gevoel. Ze sturen op de avond van het oppassen hele vage sms’jes. De taal van Lars is ook apart. Wanneer Mette is opgepakt, zegt hij bijvoorbeeld:  ‘Ridder Lars moet Mette nu te hulp schieten’. Het zijn toch geen baby’s?!

Mijn tonggymnastiek liet ik ook maar even schieten. Ik had het gevoel dat ik aan training van mijn biceps meer zou hebben.

De politie is ook niet altijd even slim. Lars wordt aangehouden voor de sms’jes die in Mette’s telefoon zijn gevonden. Nou ja zeg, dat is gewoon de omgang van pubers met elkaar!

Al met al is Oppassen zeker geen bloedstollend spannende detective, maar het is wel een leuk boek om te lezen.

Mijn rating: ★★★

Oppassen

1 Comment

  1. Pingback: Waar en wanneer ik lees | Femke leest!

Reageer gerust! :)

