Beste YA-thriller van het jaar

Hebban

De genomineerde titels van, jawel, de verkiezing voor de Beste YA-thriller van het jaar (had ik hier over verteld). Heb jij gestemd? Ik wel! 

Helaas (ik vind het echt heel erg jammer) heb ik niet alle boeken kunnen lezen. Van sommige vond ik het echt heel heel heel erg jammer want die leken me echt geweldig en ik wilde daar zo graag op stemmen. Wat als… en Gebroken wilde ik graag lezen omdat ze me spannend leken. Verdoofd leek me echt suuuuuuper cool en wilde ik heeeel graag lezen! Ook Onzichtbaar leek me super. Hoewel ik niet erg enthousiast was over Zwijgplicht (een boek van Helen Vreeswijk dat ik in de zomervakantie heb gelezen), leek haar nieuwe boek De Kick me echt geweldig! Van Mel Wallis de Vries ben ik erg fan en ben nog steeds erg benieuwd naar Wreed. Ik had Examendeal gelezen, en vond het niet heel geweldig. Geraakt (van dezelfde auteur) leek me integendeel echt veel beter. Misschien zal het tegenvallen, maar ik wil het zeker gaan lezen.

Er zaten ook een aantal titels tussen die me echt niet aanspraken. Festival leek me echt geen thriller; de titel en de cover zijn niet spannend, eerder vrolijk. Dit geldt ook voor Voor eeuwig de jouwe. Klinkt eerder als een liefdesroman… Stille getuige klinkt dan weer erg spannend maar ik had niet meteen van ”móét ik lezen!!” Misschien is dat wel een vooroordeel omdat ik het boek en de auteur niet kende. Van de serie De zwarte adem zijn twee boeken genomineerd, dat vind ik best knap. Het moet dus wel een spannende serie zijn, maar de covers en ook de titels spraken me niet aan. De covers vind ik echt heel saai en de titels maakten me niet nieuwsgierig.

Kathelijne van Kenau is een apart geval. Het leek me geen thriller; eerder een geschiedenis boek, ook vanwege de cover. Ligt het aan mij dat ik de kleding van het meisje op de voorkant erg geschiedenisachtig vind? Lydia Rood lijkt me ook niet zo’n thrillerschrijver. Weer vooroordelen!

En dan ontbreken er nog 3 titels! Dat had je natuurlijk al kunnen bedenken, want de recensies van deze boeken waren al voorbij gekomen op mijn blog. Ik heb het natuurlijk over Examendeal, Het Morelli principe en over Test! Deze drie boeken vormden mijn top 3. Ik heb gestemd in de volgende volgorde:

1. Het Morelli principe – Laura en Simon Burgers (RECENSIE)
Dit spreekt voor zich! Zo’n spannend boek!

2. Test. – Mirjam Mous (RECENSIE)
Vanwege het originele verhaal verdient dit boek een tweede plek.

3. Examendeal – Margje Woodrow (RECENSIE)
Dit boek vind ik terecht op de derde plek staan. Het heeft een ijzersterk begin, maar daarna ontbrak de spanning tot rond de laatste 50 pagina’s. Het einde heeft een duidelijke boodschap.

Zo jammer dat ik niet op bepaalde titels kon stemmen omdat ik ze niet heb gelezen. De meeste titels kende ik al en stonden al op mijn to-read list, maar Verdoofd is voor mij een nieuw boek en ik ben blij dat ik het heb leren kennen. Stiekem ben ik ook nieuwsgierig naar de serie De zwarte adem. Kortom: veel leuke spannende, boektitels die ik zeker nog moet lezen. Daarom hoop ik dat ik het boekenpakket win!

1 Comment

  1. Pingback: Evenement: Nederlands Thrillerfestival 2014 | Femke leest!

Reageer gerust! :)

