The Fault in Our Stars

Dinsdag 8 juli 2014

The Fault in Our Stars

Waarschijnlijk herken je dit plaatje wel. Juist: je ziet Hazel Grace Lancaster en Augustus Waters van The Fault in Our Stars op ”het” – inmiddels weer terugzette verdwenen – bankje in Amsterdam. De film, die gebaseerd is op het gelijknamige Young-Adult boek van John Green, is vanaf 10 juli te zien in de bioscopen, maar ik ben zondag al naar de voorpremière geweest in, jawel, Amsterdam!

Een tijdje geleden vond ik eindelijk de tijd om dit boek, in het Nederlands ‘Een weeffout in onze sterren’, te gaan lezen. Het boek gaat over 2 tieners, beide met een vorm van kanker. Hazel heeft een soort longkanker en Augustus mist een been door botkanker, maar nu gaat het beter met hem. Het toekomstige koppel leert elkaar kennen via de praatgroep, waar Hazel van haar ouders naartoe moet om te praten met lotgenoten. Hazel raadt Augustus haar lievelingsboek aan en (uiteraard) gaat hij het lezen. Het boek genaamd ‘Een vorstelijke beproeving’ gaat over Anna, een meisje met kanker, en eindigt midden in een zin wanneer ze overlijdt – het leven eindigt inmiddels midden in het leven. Ook Augustus wil niets liever dan erachter komen wat er na het boek gebeurt met Anna’s nabestaanden. Peter van Houten, de schrijver van het boek, woont in Amsterdam, maar Hazel’s ouders hebben het geld niet om daar naartoe te gaan. Gelukkig heeft Gus nog een wens die elke kankerpatiënt één keer tot zijn beschikking heeft. Net zoals velen anderen heeft ook Hazel deze wens gebruikt – verspild volgens Augustus – om naar Disney World te gaan. Maar Gus wil niet naar Amsterdam zonder het meisje dat hem kennis heeft laten maken met het boek, en dus gaan ze samen dolgelukkig naar Amsterdam.

Persoonlijk vind ik de film beter dan het boek. Hazel en Gus zijn fantastisch. Het is een zielige film, maar zo mooi. Ik heb glimlachend en met tranen in m’n ogen naar deze film gekeken. Ik vind het ook leuk dat een deel van de film zich in Amsterdam afspeelt. Het is leuk om daarnaar te kijken terwijl je zelf in Amsterdam bent. De Amerikanen die deze film zien denken waarschijnlijk: ‘Amsterdam is echt cool, ik wil ook naar Amsterdam!’ en ik denk: ‘Jeah Amsterdam, hoofdstad van het kleine kikkerlandje Nederland waarvan ik deel uitmaak!’

De film is zeker de moeite waard. Maar jullie moeten eerst nog 2 nachtjes slapen 😉

Okay? Okay.

3 Comments

  1. Pingback: Media ehu.. Wednesday | Femke leest!

  2. Pingback: Paper Towns – John Green | Femke leest!

  3. Pingback: John Green en ik | Femke leest!

Reageer gerust! :)

