Geraakt – Margje Woodrow

Nadat ik Examendeal had gelezen, was ik stiekem wel een beetje nieuwsgierig naar Margje Woodrow’s andere boek Geraakt. Ik verwachtte dat dit boek beter was, omdat het ook in de Shortlist voor de Beste YA-thriller van het jaar award stond. De achterflaptekst sprak me ook meer aan, en dus las ik dit boek. Dik is het niet en ook doordat het lekker wegleest had ik het binnen een dag uit.

IMG_3499

Titel: Geraakt
Oorspronkelijke titel: Geraakt
Auteur: Margje Woodrow
Uitgever: Gottmer
Genre: Young-Adult, thriller, spanning
Mijn waardering: ★★★✫✫

Als Jessie ’s avonds tijdens een feest door een trein wordt gegrepen, heeft het er alle schijn van dat ze zelfmoord wilde plegen. Hoewel alle sporen bevestigen dat Jessie niet langer wilde leven, kan haar vriendin Sam het niet geloven. Zelfs als Jessie bijkomt en toegeeft dat ze depressief is, blijft Sam ervan overtuigd dat er iets niet klopt aan haar verhaal. Alleen is ze de enige.

Het begin was wederom ijzersterk. Het was midden op de avond van het feest, en al snel kwamen haar vrienden erachter dat Jessie door een trein was aangereden. De dagen daarna bleef iedereen aanhouden dat het een zelfmoordpoging was, maar Jessie’s beste vriendin Sam gelooft daar niks van. Daar bleef het voor mijn gevoel bij. Ik was nieuwsgierig naar hoe Sam dat dan ging bewijzen, maar daar werd niet heel veel aandacht aan geschonken. Dat werd het wel aan haar relatie met Gijs, die ik echt een te grote rol vond krijgen.Ik wilde dat Sam dingen ging uitzoeken! 

Dat ging ze ook wel, alleen pas erg laat. Wederom was de ontknoping erg spannend en niet te verwachten. Goed bedacht en origineel! Er werd niet erg naartoe gewerkt, doordat er te veel aandacht werd gegeven aan Sam’s leven; de dagelijkse gang van zaken. Dat was wel leuk geschreven en er was niks mis mee, maar het was niet spannend. De dingen die ze ontdekte zijn klein, en zetten haar in het begin nog niet aan het denken. Het einde heeft dit wel grotendeels goed gemaakt, en daarom was het een leuk boek.

Margje’s tweede boek Geraakt had eigenlijk dezelfde elementen als haar debuut Examendeal: spannend verhaal met een onverwachte ontknoping, maar bij beide het hoofdprobleem wat meer verzwegen door de liefde. Als ik zou moeten kiezen ga ik toch voor Geraakt, omdat Sam meer op zoek ging naar bewijzen, terwijl Kiki in Examendeal niks deed en gewoon examens bleef kopen.

Geraakt was voor mij niet heel bijzonder, maar wel de moeite waard, vanwege de goede verhaallijn en het plot. Mijn tip voor Margje is om minder te focussen op de liefde – of vindt men dat tegenwoordig leuk om over te lezen? In een thriller – ook als is het voor de jeugd – vind ik het niet een hele grote rol waard. 

IMG_3502

1 Comment

  1. Pingback: Recensie | Kater – Margje Woodrow | Femke leest!

Reageer gerust! :)

