Media Monday #6

Wat maakt Young-Adult boeken zo populair?

Dát ze populair zijn weten we al lang. Waardoor? Editie NL geeft er antwoord op in dit filmpje.

Wat op valt is dat de de leeftijd van de lezers van Young-Adult boeken steeds meer varieert. In principe waren ze voor jong-volwassenen bedoeld, dus 12 tot 18. Dat komt net na de kinderboeken. Maar steeds meer volwassenen zelf genieten er ook van. Dat valt mij ook op. Hoewel mijn klasgenoten (14 jaar) ook voornamelijk Young-Adult boeken lezen, heb ik – ik weet echt niet hoe ik dit moet uitleggen, maar ik ga een poging wagen – het gevoel dat ik als 13-jarige heel jong ben. Dit gevoel heb ik vooral op sociale media en in de boekblogwereld. In de boekblogwereld is iedereen ruim 20 en dan kom ik daar met mijn 13! Dat is niet altijd even cool, trouwens. Nog een voorbeeld: de leeftijdscategorie voor het Best of YA Promoteam is 15 tot 25 jaar, heb ik vernomen. Daarnaast waren wij bij het lasergamen met James Frey ook de jongsten.

Maar zoals in het filmpje ook te zien is, zijn er ook gewoon ruim volwassenen (niet twintigers) die de boeken lezen. Zo ook mijn moeder, die Harry Potter ook met veel plezier heeft gelezen. Mijn zusje ook, en zij is 11. De verschillen zijn zo groot!

Maar goed, mijn concentratie is nog niet zo prachtig, wat verklaart dit wederom nog geen lopend verhaal is. Kijk vooral onderstaand filmpje!

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/wat-maakt-young-adult-boeken-zo-populair

Reageer gerust! :)

