Shelves of Destiny Tag

Ja, je leest het goed! Met dank aan Elisa doe ik vandaag de Shelves of Destiny Tag. Deze tag voorspelt mijn toekomst met behulp van mijn boeken in de kast. Hiervoor moet ik coördinaten in mijn boekenkast samenstellen.

Laat ik daarvoor eerst even de situatie van mijn boekenkast uitleggen. Ik heb geen georderdende mega boekenkast. Ik heb een witte kast waar boeken in staan en daarnaast wat planken boven mijn bed. Bovendien ligt er nog een stapel op mijn nachtkastje en ook wilde ik mijn biblioheek boeken niet uitsluiten.

Veel boeken, denk je nu. Maar ik schat dat 80% van mijn boeken kinderboeken zijn. Eigenlijk ben ik ook nog een kind, maar dat even ter zijde. Alle  jeugd-/YA-boeken die ik heb, zijn sinds de zomervakantie dit jaar gekocht (of gekregen). Maar ik wilde geen van mijn boeken uitsluiten, want ze maken immers allemaal deel uit van mijn boekenkast.

Eigenlijk is het de bedoeling dat je twee groepen met briefjes hebt: eentje met het plank nummer en eentje met het boek nummer (het zoveelste boek van links). Maar ik heb lekker met drie categorieën gewerkt, omdat ik anders zoveel ingewikkelde logica moest hebben. In de eerste categorie heb ik de volgende vier: de witte kast, de blauwe planken, de stapel naast mijn bed en mijn bibliotheek-boeken. Voor categorie 2 heb ik plank 1 t/m 4, welke stap ik bij de stapel naast mijn bed en de bieb-boeken dus oversla. Tot slot het zoveelste boek, waarvoor ik gewoon ruim 60 briefjes heb gemaakt.

Ik heb geen foto’s van mijn briefjes en boeken, want allereerst ben ik een beetje lui. Maar hé, ik heb een smoes: het is vakantie! En bovenal, ik ben natuurlijk gewoon blindelings te vertrouwen, dus foto’s zijn nergens voor nodig.

Mijn ware liefde

zou ik op de eerste plank van de witte kast moeten vinden. Eerst trok ik boek 62, maar zoveel boeken staan niet op die plank met kinderboeken. Ik deed nog een poging, trok briefje 17 en begon met tellen. Nummer zeventien was 100% Anna van Niki Smit. Het hele idee van die serie (ja, ik heb ‘m gespaard) is dat elk boek over een meisje gaat dat uiteraard verliefd is en helemaal gek op mode etc. Echte meidenboeken, dus. Ik heb ze nooit super gevonden, maar wel goed genoeg om er acht in de kast hebben staan. Oké, maar verder geen verontschuldigingen voor deze serie. Anna is verliefd op Jamie. Dus ben ik dat nu ook? Ehum, liever niet…

Mijn aartsvijand

bevond zich in een boek tussen de stapel naast mijn bed. Aangezien ik een laag getal, 13, trok, was dit wederom een kinderboek, en wel Hoe word ik een koppelaar? (in 330 eenvoudige stapjes) door Izzylove (Manon Sikkel). Nee, deze serie heb ik niet gespaard, maar ik heb dit boek omdat ik Manon Sikkel had ontmoet! Maar goed, Isabella (ofwel Izzylove) is dus blijkbaar mijn aartsvijand. Daar kan ik mee leven. Het is ook een beetje een vaag kind: doen alsof je verstand hebt van de liefde.

Mijn beste vriend(in)

stond in de witte kast op plank 3. Op deze plank staan een deel van mijn YA-boeken en verder al mijn Engelse boeken. Zo toevallig trok ik weer eerst nummer 62. Als tweede trok ik 38. Dat was een hoog getal, dus waarschijnlijk zou ik ergens bij de Engelse boeken belanden. Dat deed ik ook, en boek 38 bevond zich in mijn Roald Dahl boxset. Het was The Twist, ja over dat vieze echtpaar. Jippie, mijn nieuwe vrienden! Ik hoop vurig dat vrienden niet altijd veel overeenkomsten hebben. Aan de andere kant is lekker vies doen ook wel eens leuk.

De auteur van mijn levensverhaal

Dus er wordt een levensverhaal over mij geschreven? Jeah! De vraag is wie de gelukkige – tenminste, dat hoop ik – wordt. Ik vind het in ieder geval wel aardig dat diegene een boek aan mij gaat wijden! De auteur van het vijfde boek op plank 2 van de blauwe planken boven mijn bed zou ook mijn levensverhaal schrijven. Blauwe plank 2? Daar staat mijn hele Olijke Tweeling verzameling (30 à 40 boeken, gespaard tot ongeveer 2010)! Dus er blijven maar twee schrijfsters over. Het vijfde boek was De Olijke Tweeling en Tante Frieda geschreven door Arja Peters. Hopelijk wordt mijn levensverhaal net zo vrolijk als de boeken van De Olijke Tweeling! Die hebben ook altijd een goede afloop, dus dat belooft veel goeds!

De titel van mijn levensverhaal

Ben toch wel benieuwd hoe Arja mijn levensverhaal gaat schrijven, aangezien ze al bijna 20 jaar geleden is overleden. Gelukkig verzint mijn boekenkast de titel alvast. En die titel was te vinden tussen mijn bibliotheek boeken. Oei oei, dacht ik, straks wordt ’t Het leven van Jenna Fox (lees ik momenteel)! Plank was niet van toepassing, dus ik ging meteen door naar het boeknummer. Nummer 29 kon niet, dus trok ik nog een keer en wel nummer 7. Van onderaf geteld kwam ik uit op Ik ben geen racist van Per Nilsson. Nou, niet verkeerd toch? Hoe slecht mijn levensverhaal ook is, de titel maakt alvast één ding duidelijk. Nu dat nog nastreven 😛

Mijn doodsoorzaak

Stiekem begonnen de zenuwen nu wel op te lopen. Wat zou mijn profetische boekenkast voorspellen? Een deel van mijn boeken zijn thrillers, duss ehu, word ik vermoord? We zullen zien. Mijn doodsoorzaak vond ik in een boek op de stapel naast mijn bed. Oei oei, als ik maar geen hoog getal zou trekken! Want als dat hoger dan 20 is, kom ik uit bij de thrillers. Na eerst een aantal getallen te hebben getrokken die te hoog waren voor die stapel (38, 52, 30, 40 – komt dit ooit nog goed?), trok ik nummer 14. Ik begon met tellen en eindigde bij Dit is Ezzie! van Francine Oomen. Een bundeling van de twee boeken over Esther’s knotsgekke wereld. Daar gaat niemand in dood, bedacht ik me, hmm.. Ik keek bedenkenlijk en wilde toen net een nieuw nummertje trekken. Maar, wacht eens even! Ben ik nu gewoon OP ZOEK naar mijn doodsoorzaak?! Ik ben toch niet gek! Mijn boekenkast zegt niet voor niets dat mijn doodsoorzaak te vinden is in Dit is Ezzie! IK GA DUS GEWOON NIET DOOD! Jeahhhh.

IMG_3831

Over het algemeen ben ik mijn boekenkast dus wel dankbaar. Jamie als ware liefde? Nee bedankt. Maar met Ik ben geen racist als titel van mijn levensverhaal ben ik tevreden! Al wordt dat levensverhaal wel oneindig lang, want ik ga niet dood! Hopelijk zijn Jamie en The Twist me snel zat, want om daar nou oneindig mee te leven.. En anders ga ik gewoon aan ouderdom dood, rond mijn 111e ofzo, want dat moeten de personages in Dit is Ezzie! toch ook gaan.

Ik ben mijn boekenkast dankbaar, heb er wel vertrouwen in en zal het daarom ook nastreven – op die liefde en vriendschap na dan. Ben jij nou ook benieuwd wat de toekomst voor jou in petto heeft, voel je dan vrij om deze tag over te nemen! Hij is erg leuk, en daarom ook zonde om te laten uitsterven, zoals Joany ook zegt, dus bij deze is Laura de gelukkige! Nou ja, gelukkig? Dat moet haar boekenkast maar bepalen! *Tam tam tam tammmm*

3 Comments

Reageer gerust! :)

