Hoe 2014 mijn leesleven heeft veranderd

Dat klinkt best dramatisch zo, maar dat is het niet. Ik ben 2014 dankbaar, waarvoor ga ik hier uitleggen. Dit is een soort van terugblik, maar niet die van de Boekblogger Enquête. Die komt volgend jaar. Dit is wel een soort van uitleg ervoor, want bij alle vragen over nieuwe ontdekkingen, zou ik dus eigenlijk ”alles” kunnen invullen. Natuurlijk probeer ik steeds te kiezen; een uitdaging dus. Met dank aan 2014. 

2014 is het begin van mijn ”leesverslaving”. In dit jaar ben ik een echte boekenwurm geworden. Misschien denk je nu: je leest toch al je hele leven, je hebt er toch altijd al van gehouden? Ja, dat klopt. Ik weet niet hoe ik voorheen heb gelezen. Volgens mij las ik alleen boeken uit mijn eigen kast (is ook op te maken uit mijn Goodreads van januari) en voornamelijk in vakanties, maar niet zoals nu standaard elke avond met een to-be-read-list zonder einde. Tot eind februari. Eind februari opende de Stadsbibliotheek. Voorheen had de bibliotheek een aantal kleine vestigingen, en nu waren deze samengevoegd tot één grote. Naar de dichtstbijzijnde bieb ging ik altijd alleen voor boeken voor mijn werkstuk voor school. Deze zat bovendien op één minuut loopafstand, en de Stadsbieb is een kwartiertje fietsen van huis. Maar nu deze nieuw was, vond ik wel dat ik ‘m eens moest bezoeken. Dat deed ik en sinds dien leen ik daar regelmatig boeken. Hoe ik dat allemaal voorheen heb gedaan, weet ik niet precies. Ik kan het me ook niet voorstellen, aangezien lezen nu een dagelijkse routine is.

Zo is het jaar verder gegaan. Ik heb altijd al van lezen gehouden, en ook ben ik toen ik acht, negen of tien was naar de Kinderboekenparade in Den Haag gegaan. Ik hield van lezen, maar heb het nooit dagelijks gedaan.

In september dit jaar ben ik ook naar Utrecht geweest. Toen ik in de zomervakantie met een vriendin op tienertour was en we in Utrecht overstapten, zagen we een aankondiging voor iets met boeken. Een markt ofzo, onder andere in het weekend van 6 en 7 september. Dus wij hadden het plan om op die zaterdag naar Utrecht te gaan – voor boeken altijd, en Utrecht was toch dichtbij. Tevens kreeg ik al een tijdje mail van verschillende boekendingen. Ik heb ze nooit echt gelezen, maar toen er eentje tussen zat met in het onderwerp de woorden ”Manuscripta Utrecht 7 september”, opende ik hem. Het was een herinnering, ik had deze mail al vaker gehad (het was ook al eind augustus) maar deze keer ging ik hem lezen. Een boekenevenement! Ik stuurde deze mail door naar mijn vriendin en zo werd het serieus. Zes september werd zeven september en zo combineerden we het Boekenfestijn (dat het bleek te zijn) en Manuscripta. Het was geweldig!

Mijn boekenliefde vergrootte zich en ik wist zeker dat ik de namen Boekenfestijn en Manuscripta moest onthouden. Ik denk dat de zomervakantie ook een grote rol in het vergroten van mijn boekenliefde heeft gespeeld, aangezien ik toen erg veel had gelezen en daar ook van genoot. Op het strand in Italië, in een bus in Londen, in bed van het hotel, in het vliegtuig, noem maar op. Bovendien had ik ook een aantal boeken gekocht, vooral Engelse boeken in Londen, waar we veel boekwinkels hebben bezocht. Zoveel boeken bij elkaar hebben iets magisch. Zo’n gevoel dat niet te beschrijven is, waarvan ik denk dat ook dat mijn innerlijke liefde voor boeken wakker maakte.

Het volgende hoogtepunt in mijn boeken-leven was het begin van mijn blog. Ik wil even benadrukken dat dit niet in verband met het Manuscripta staat. Niet dat ik daar allemaal bloggers had ontmoet en zo ook een boekenblog wilde. Over een boekenblog had ik al vaker gedacht en op 14 september deed ik het gewoon. Nogmaals was Manuscripta en/of het Boekenfestijn daar niet de aanleiding voor. Dat is gewoon puur toeval, omdat het daar net na is. Ik dacht dat ik mijn blog niet lang zou volhouden. Dat ben ik binnen een maand zat, dacht ik, het kost veel te veel tijd, ik houd dat nooit vol, wekelijks bloggen. Over dagelijks bloggen had ik ook nooit nagedacht, maar het gebeurde gewoon. Vanaf het begin heb ik haast elke dag geblogd en zo ben ik inmiddels de honderd berichten gepasseerd.

Waar ik nu dus ben, sta, is allemaal in één jaar zo gekomen. 2014 is het begin van het leesleven dat ik nu leid. Dit klinkt allemaal heel raar omdat ik dit nu met zoveel plezier doe, dat ik me gewoon niet kan voorstellen dat dat ooit anders is geweest. Tevens klinkt het emotioneel, maar zo bedoel ik het niet. Alles wat ik ook ken, denk aan Goodreads, heb ik dit jaar leren kennen. Goodreads, het Boekenfestijn etc.: voor anderen was dit al lang bekend, en voor mij klinkt het nu ook heel bekend in de oren, maar eigenlijk ken ik het pas heel kort. Ik heb zoveel mooie, leuke dingen ontdekt en leren kennen.

Bedankt, 2014. Bedankt voor alle mooie, nieuwe ontdekkingen. Alle leuke sites, blogs. De prachtige boeken, auteurs, boekwinkels. Noem maar op. 2015 staat voor de deur, met een uitdaging. Nee, 2015 hoeft niet leuker te worden dan 2014. Ik hoef niet méér te ontdekken, méér te lezen. Áls ik maar ontdek en lees. 2015 is een nieuw jaar om me bezig te houden met mijn hobby’s, om te doen wat ik het liefste doe. Ik hoef niet meer, ik hoef niet beter, ik hoef niet veel. Het geluk zit ‘m in de kleine dingen.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back, and realize they were the big things.
– The vow

5 Comments

  1. Pingback: Boekblogger Enquête 2014: Boeken en Bloggen | Femke leest!

Reageer gerust! :)

