SSS: auteurs waar ik dit jaar iets van ga lezen

Officieel staat vandaag een lijstje van 6 auteurs waar ik dit jaar iets van wil lezen op het programma, maar ik heb er ga van gemaakt. Nu we toch zo in de voornemens stemming zijn, kan ik het maar beter ook waarmaken. Willen is namelijk een eindeloos lange lijst. Ik zou dan bijvoorbeeld George R.R. Martin en Rick Riordan op kunnen schrijven. Hun boeken wil ik natuurlijk een keer lezen, maar ik betwijfel of ik me dit jaar aan de dikke Game of Thrones boeken ga wagen. Ook denk ik met Percy Jackson nog een jaartje te wachten.

Natuurlijk kan het zo zijn dat ik dit jaar toch wat van deze twee bovenstaande auteurs lees, maar ik vond dat ik beter een lijstje kan maken van auteurs van wie ik ook daadwerkelijk echt iets ga lezen. Ik kan J.K. Rowling opschrijven, want ik moet echt eens verder in Harry Potter en dat ga ik op vakantie (de boeken staan op e-reader) vast eens doen dit jaar, of Thea Beckman, want er staan nog een aantal mooie oude, dikke boeken op me te wachten in de kast, maar van beide heb ik al eens wat gelezen. Dus bij deze een lijst van auteurs waar ik al een hoop over heb gehoord, en aan het eind van het jaar hun boeken zelf kan beoordelen!

Daarnaast bevat mijn lijstje auteurs die (voornamelijk) stand alones hebben geschreven. Er zijn namelijk zoveel series die ik nog wil lezen, dus dan zou ik bijvoorbeeld Kiera Cass op kunnen schrijven, maar bedoel ik eigenlijk dat ik De Selectie trilogie wil lezen. Dit zijn dus bijvoorbeeld Joelle Charbonneau, Kerstin Gier, Lissa Price, Michael Grant, Marie Lu en Salla Simukka. Maar dat is geen voornemen voor dit jaar, want die komen nu.

Ik heb dus gekozen voor voornamelijk niet-serie-schrijvers, omdat series tegenwoordig.. ik weet niet wat er mee is, maar ik wilde dus even niet-series. Al met al is dit dus ook een reading challenge voor dit jaar (ik kies niet voor niets voor ga in plaats van wil). Omdat ik deze helemaal zelf samenstel, moet dat goed komen.

Daniëlle Bakhuis
’t Is toch wel een schande: met mijn liefde voor jeugdthrillers heb ik nog niks van deze jeugdthrillerauteur gelezen! Ik begin met haar nieuwste boek Zes Seconden en verder wil ik in 2015 ook Wat als… lezen.

Paul Dowswell
Zijn boek Ausländer kreeg ik voor mijn verjaardag, en heb ‘m dus al ruim een halfjaar in de kast staan. Daar ga ik verandering in brengen, en als het me bevalt ga ik ook z’n andere boeken lezen. Tegenwoordig ben ik echt een liefde voor historische boeken (momenteel vooral oorlogromans) te ontwikkelen!

James Frey (ook als Pittacus Lore)
Ik weet het, Endgame is een serie. Maar aangezien momenteel nog maar één boek is uitgekomen en ik best een uitzondering mag maken, staat deze op mijn lijstje. Endgame – De opdracht staat in de kast en gaat binnen een halfjaar worden gelezen, want ik moet natuurlijk ook een kansje wagen voor de winactie! Ook wil ik komend jaar een begin maken aan de serie die hij onder het pseudoniem Pittacus Lore samen met een andere schrijver heeft geschreven, beginnend met Ik ben nummer vier.

Rindert Kromhout
In mijn kindertijd heb ik veel van zijn boeken gelezen (te denken aan Meester Max). Gelukkig heeft hij ook veel jeugdboeken geschreven, hiep hoi! Dat zijn historische boeken, en ze spelen zich niet allemaal af in de Tweede Wereldoorlog, wat ik leuk vind om te proberen.

Edward van de Vendel
Nog nooit van gehoord, totdat ik gisteren een interview met hem op Hebban las. Jippie, nieuwe auteur ontdekt! Ik wil graag eens wat van hem proberen. Ik denk te beginnen met De dagen van de bluegrassliefde. Zijn boeken passen wel in mijn straatje, denk (hoop!) ik, omdat ik de laatste tijd ook een liefde heb voor jeugdromans. Laat hij die nou net schrijven 😉

Floortje Zwigtman
Ook series, maar niet alleen maar. Ik weet niet of haar boeken me zullen bevallen, maar ik wil het graag eens proberen. Wie weet houdt ik het wel bij één boek.

Jan Terlouw
Een boek dat ik heel graag in 2015 wil lezen is Briefgeheim. Toen de film net uit was, ben ik met mijn oma en zusje naar de bioscoop gegaan. Het boek staat ongelezen in de kast. De film is al heel lang geleden, ik weet de verhaallijn nog, maar niet veel meer dan dat. Ik denk zeker dat het me bevalt. Wie weet kijk ik daarna ook nog eens de film, omdat ze beide toch heel anders zijn. Andere boeken van Jan Terlouw lezen (Koning van Katoren!!) verplicht ik mezelf niet, maar wie weet heb ik nog een gaatje vrij.

Tonke Dragt
Ik vind het toch wel beschamend dat ik De brief voor de koning  nooit heb gelezen. Deze is verfilmd en ook vertaald in het Engels (het is zo cool om als Nederlander een oorspronkelijk Nederlands boek in het Engels te zien liggen in één van de grootste boekwinkels van Londen!)

Oké, het zijn er acht, maar ik vind niet dat ik me altijd aan de SSS-regels hoef te houden. De onderwerpen inspireren me altijd tot meer, zo is dit bijvoorbeeld een challenge geworden. Door geen YA-serie-auteurs op te noemen, is een verschillend lijstje ontstaan, wat ik erg leuk vind. Daarnaast valt het me ook op dat zes van de acht auteurs Nederlands zijn. Mijn doel is om van alle auteurs één boek te lezen. Meer zou leuk zijn, maar daar verplicht ik mezelf niet toe, omdat er nog genoeg andere boeken zijn om te lezen. Volgend jaar (dit is een soort van nummer negen, maar behoort niet tot mijn challenge) wil ik ook boeken van Storm Publishers auteurs lezen, zoals Jen Minkman, maar dat moet goed komen als Storm Chaser 2015!

15 Comments

    • Oké oké, maar ik lees niet zo snel als jij, hoor! Dat jij er nou al 1200 pagina’s op hebt zitten dit jaar 😉 (Ik zit op 238 pagina’s jeej xD) Eigenlijk zou dit jaar wel mooi zijn, ja. Maak ik mijn Grieks docent ook weer blij, en wie weet levert het nog wat op! Ik ga toch sowieso met Grieks door, dus heb het nog 3.5 jaar. Endgame staat – gesigneerd en wel! – in de kast op me te wachten. Fijn om te horen dat jij m’n gaaf vond, de meningen lopen uit een van heel goed tot een slap aftreksel en overhypet, binnenkort kan ik zelf oordelen.

      Like

  1. Pingback: Media Monday #11 | Femke leest!

  2. Pingback: Mijn reading challenges voor 2015 | Femke leest!

  3. Pingback: Reading challenges 2015 en 2016 | Femke leest!

Reageer gerust! :)

