Boekblogger Enquête 2014: Boeken en Bloggen

Vandaag het is de beurt aan boeken en bloggen (wat een mooie alliteratie!). Ik blog natuurlijk nog maar een paar maanden, en ook lezen doe ik pas actief sinds begin dit jaar, waarover je hier alles kunt lezen. Dit deel van de enquête bevat vijf vragen. Bij deze!

1. Wat is je favoriete boekenblog van 2014?
Sorry voor het ”geen” antwoord, maar die heb ik niet. Ik vind boekenblogs geweldig, omdat ze persoonlijk zijn. Daarnaast kan iedereen een boekenblog beginnen, er is geen goed of slecht, en dat hoeft ook niet. Iedereen heeft z’n eigen invulling en zo komen ook ieders kwaliteiten naar boven. Ik heb geen favoriet, maar bezoek er dagelijks een aantal, omdat ik het inspirerend vind en leuk vind om te lezen hoe iemand schrijft over wat diegene bezig houdt. Ik vind lang niet alle artikelen/rubrieken/posts bij iedereen leuk, daar ben ik heel eerlijk in. Ik lees wat ik wil lezen en van die artikelen geniet ik dan ook oprecht.

2. Welke review, die je het afgelopen jaar hebt geschreven, is je favoriet?
Als ik mijn statistieken mag geloven, is de recensie van Het Morelli principe het meest bekeken. Best een oude recensie is dat, één van mijn eersten. Ik herlas ‘m eens om te kijken wat er dan zo leuk aan was, of in ieder geval het bezoeken waard. Nou, ik moet zeggen dat ik ‘m nou niet bepaald goed vind. Hij is vet langdradig naar mijn mening, en ik draai alleen maar om het boek heen en ga het over details van de achtergrond hebben.
Mijn favoriet is denk ik mijn recensie van Kil (Mel Wallis de Vries). Deze is kort en bondig, en daar houd ik wel van. Daarnaast ontving ik ook complimenten van Mel zelf! 😀 *trots*

3. Wat is je favoriete boek-gerelateerde ontdekking van het afgelopen jaar? (website, winkel, wat dan ook zolang het maar met boeken te maken heeft.)
Wie durft mij nog deze vraag te stellen! Alles wat ik het afgelopen jaar heb ontdekt, is super! Ik ga toch een poging tot kiezen doen, maar onthoud dat ik elke ontdekking een mooie ontdekking vind. De boekwinkels en bibliotheken laat ik even achterwege.
Beginnend met de sites. Hier noem ik Goodreads en Hebban, welke ik beide dagelijks bezoek. Om het kort te houden, noem ik meteen Hebban als winnaar. Hoewel ik erg graag alles bijhoud op Goodreads, zou ik daar het beste zonder mee kunnen leven, omdat er genoeg andere manieren zijn om dat bij te houden.
Manuscripta en het Boekenfestijn ken ik ook sinds dit jaar. Beide zijn eigenlijk bij ”toeval” ontdekt, maar ik ben er heeel blij mee! Manuscripta vind ik heel leuk omdat het een open-buiten-dag in Utrecht is, met allerlei stands, en je kan zelf weten wat je doet. Er is veel te bekijken en bezoeken, en ook bij te wonen! Op het Boekenfestijn zijn alleen boeken. Het zijn er geweldig veel voor een niet al te hoge prijs. Hoewel het Manuscripta maar één keer per jaar is, en het Boekenfestijn voor mij twee keer per jaar (anders ben ik al m’n geld al kwijt aan de reis), vind ik het allebei super! Als ik nu zo, zonder na te denken en de voor- en nadelen aan elkaar moet afwegen, moet kiezen, zeg ik Manuscripta.

4. Wat is jouw mooiste boekenblog moment van 2014?
Dat weet ik echt niet hoor. Ik vind het hele proces heel mooi, omdat het eigenlijk ook een groeiproces is. Ik vind bloggen een hele leuke bezigheid, aangezien ik van lezen en schrijven houd. Wat ik echt heel leuk vind, is als mijn werk gewaardeerd wordt en als men dat dan laat weten door middel van bijvoorbeeld een reactie. Dat is leuk om te lezen en dan heb ik altijd een blij momentje. Ik weet alleen nooit zo goed hoe ik op complimentjes moet reageren, dus reageer ik altijd maar heel droog met een bedankje 😉

5. Heb je meegedaan aan challenges dit jaar? Zo ja; hoe is dat voor je uitgepakt?
Ik heb Goodreads begin dit jaar ontdekt, en houd sindsdien alles wat ik lees nauwkeurig bij. Bij Goodreads hoort natuurlijk ook de Goodreads challenge. Ik weet nog dat ik deze in het begin op 50 boeken had gezet. Ik was toen nog niet zo’n lezer die als dagelijkse routine las, maar ik vond dat een boek per week wel moest lukken, en anders had ik altijd de vakanties nog. Toen ik er na een klein maandje eenmaal in was, ging het goed en las ik ongeveer twee boeken per week. Ik naderde de vijftig en zette dubbel zo hoog in. Na de herfstvakantie ging het even wat slomer, maar ik heb de honderd gehaald. Ik ben zelfs met 106 boeken geëindigd.
Toen ik had ontdekt dat je ook groepen had op Goodreads, wilde ik vet graag in zo eentje. Dus ik ging bijvoorbeeld in Crazy for Young Adult Books, waar je haast verzuipt in de challenges. Je had bijvoorbeeld de Two Month Reading Challenge waarin het de bedoeling was om tien boeken (of minder, als je dat wilde) in twee maanden te lezen. Per boek was er een ”eis” waar het aan moest voldoen; een categorie waar het onder moest vallen. Bijvoorbeeld als het in die maand vaderdag was: een boek met de favoriete kleur van je vader op de cover. Ik dacht, ach ik doe mee, maar al snel vond ik het helemaal niks. Het is niks voor mij om verplicht boeken met een bepaalde eigenschap te lezen. Ja, je kon er ook bijvoorbeeld drie lezen, maar dat vind ik dan weer een beetje vaag: als het doet, moet je het helemaal doen, vind ik.
Eigenlijk deed ik dus alleen mee aan de Goodreads-challenge, waar ik volgend jaar ook weer aan meedoe.

Maar dat lees je morgen. Dan volgt de vooruitblik en vertel ik aan welke challenges ik dit jaar deelneem.

2 Comments

Reageer gerust! :)

