Mijn reading challenges voor 2015

Aangezien er ontelbaar veel reading challenges zijn, vond ik dat ik er wel een aparte post aan kan wijden. Natuurlijk ga ik ze niet allemaal behandelen, maar degene waaraan ik overwegen heb mee te doen of meedoe, zijn hier terug te vinden.

Goodreads challenge
Of course! Honderd boeken is mijn doel. Afgelopen jaar las ik 106 boeken. Ik zou dus bijvoorbeeld een iets hoger aantal kunnen nemen, maar dan vind ik dat ik naar de 125 of 150 moet, en dat is een beetje hoog, verwacht ik, en ik wil mezelf niet verplichten te lezen, hoewel het een uitdaging is. Iets hoger, te denken aan 110, zou dus kunnen, maar ik verwacht dit jaar iets dikkere boeken dan vorig jaar te lezen. Het grotendeel van vorig jaar was ik denk ik 200 pagina’s, sommigen tegen de 300 pagina’s, en ik denk/verwacht/wil/hoop dit jaar dat het grotendeel 300 pagina’s bevat. Niet dat ik hiernaar streef, of dit als minimum zie, maar ik verwacht het. Ik heb het gevoel dat ik afgelopen jaar een beetje tegen boeken met meer dan 300 pagina’s op heb gezien. Daarom wil ik het gemiddelde aantal pagina’s iets omhoog brengen, waardoor ik ook verwacht niet bepaald veel meer boeken te lezen. Ook niet bepaald veel minder, omdat ik in september naar de bovenbouw ga, bijvoorbeeld, (tenminste, dat hoop ik!). De derde en vierde klas zijn immers allebei druk, moeilijk, zwaar of weet ik veel wat. Al met al is honderd boeken dus een reëel doel.

Talen
Een deel van die boeken zullen in een andere taal geschreven zijn; ik zit immers nog op school (het harde leven..). Momenteel heb ik zes talen, waarvan twee klassieke talen, dus alsnog vier talen over om boeken in te lezen. Bovendien heb ik vanaf september literatuur, dus nog meer lezen. Voor Nederlands lezen we nu al af en toe, en voor Engels moet je 8 boeken per jaar lezen. Oeps. Tussen september en december heb ik er één gelezen. In het komende halfjaar moet ik er dus nog 7 lezen. Daarnaast lezen we voor Frans en Duits nog geen ”echte” boeken, maar van die boekjes van 40 pagina’s die speciaal voor het onderwijs zijn gemaakt. Met tekeningen en definities van woorden en als hoogtepunt (not)… opdrachten. Dit is geen challenge ofzo, maar in 2015 zullen er wel minimaal 10 boeken in een andere taal dan Nederlands bij zitten, verwacht ik.

Nine-authors challenge
Ik heb de naam net ter plekke bedacht, is ie niet mooi?! Voor deze zelf samengestelde challenge ga ik minstens één boek lezen van de negen auteurs die ik vooraf heb bepaald. Op een rijtje zijn dat: Daniëlle Bakhuis, Eva Burgers, Paul Dowswell, Tonke Dragt, James Frey (ook als Pittacus Lore), Rindert Kromhout, Jan Terlouw, Edward van de Vendel en Floortje Zwigtman. Hoe ik deze challenge heb gecreëerd, lees je hier.

Bingo
Tig versies. Ik heb overwegen om mee te doen, maar ik wil niet verplicht een boek met een bepaalde eigenschap lezen. Sommige versies vond ik leuker, en pasten meer bij mij dan anderen. Maar ze waren ‘m allemaal niet helemaal, dus ik dacht: ik maak óók mijn eigen! Voor het eerst heb ik geklooid met Paint, en ik moet zeggen dat het best goed gelukt was. Niet dat het op een bingo kaart in de zin van rijen en kolommen leek, maar het was wel een overzicht. Ik heb bewijs, Nikki was getuige! Maar goed, aangezien mijn harde schijf kapot is, zijn mijn bestanden ook verloren, dus de kaart is weg. Inmiddels heb ik besloten om hem niet te doen. Voor mijn gevoel had ik challenges in twee categorieën: content en uitgave. Een boek van 200 pagina’s, 500 pagina’s, geschreven door een auteur onder de 30, boven de 50, etc. valt voor mij onder de categorie uitgave (ik wist even geen andere benaming) en een boek met meer dan 3 perspectieven en eentje met een personage dat ik ken, bijvoorbeeld, valt meer onder de content. Ik vind, nu ik er zo na drie weken over nadenk, de uitgave categorie bullshit. Dat moet je allemaal opzoeken – niet dat ik daar te lui voor ben, maar dat heeft niet veel met het boek te maken. Als ik mijn zelf gemaakte kaart hier nu zou hebben, zou ik denk ik wel nog mee doen aan de content-vragen. Maar dat kan niet, dus dan maar niks.
Trouwens, ik had er dus ook een personage dat ik ken opgezet. Eerst zei Nikki: Je moet een personage dat Femke heet doen! Maar ik dacht dat dat niet zou lukken, en dan moet ik echt op zoek en ga ik een boek lezen dat ik niet wil lezen, maar wel moet lezen omdat een personage Femke heet. Dus ik deed wel een personage dat ik ken, dus dat ik iemand ken die dezelfde naam als dat personage heeft. Dat is te doen, dacht ik. En raad eens? In het eerste boek dat ik dit jaar las, heet een personage Femke!

Verder heb ik geen speciale dingen voor het lezen, behalve dat ik er plezier in wil hebben (duh). Wat ik dit jaar wil doen, is maandelijks een wrap-up & TBR-post plaatsen. Omdat ik wat ik ga lezen van te voren nou eenmaal niet precies uitstippel, zou de TBR een beetje kort zijn, dus doe ik ze lekker samen. Ergens eind januari, begin februari volgt dus mijn wrap-up van januari en TBR van februari. Een overzicht van mijn gelezen boeken vind je hier. Wees niet bang om me een Goodreads vriendschapsverzoek te sturen, ik bijt niet 😉

6 Comments

  1. Pingback: Reading Challenge 2015: Update #1 | Femke leest!

  2. Pingback: TBR #OHMYBOOKATHON | Femke leest!

  3. Pingback: Reading Challenge 2015: Update #2 | Femke leest!

Reageer gerust! :)

