Media Monday #14

Eind oktober 2014 kwam er goed nieuws: er komt een Young-Adult boekenweek! Eén week in maart zou helemaal in het teken van YA-boeken staan. Tof tof tof, klonk dat. Inmiddels is de invulling bekend. Voor de meesten fanatieke YA-lezers een tegenvaller: ze worden ingeruild voor jongeren die (nog) niet lezen.

Inmiddels zijn we er vast allemaal al mee bekend: Literatour. Niet? Het ontstaan van deze boekenweek begon bij Lisa Snijders. We hebben al een kinderboekenweek en een volwassenen boekenweek: waar blijft de boekenweek voor Young-Adult’s? dacht ze. Ze riep een petitie in het leven, al begin 2014. Minimaal 10.000 handtekeningen was haar doel: oeps, niet gelukt. Toch komt er zo’n boekenweek, werd eind oktober bekendgemaakt. Hiep hoi!

Afgelopen week is er meer informatie gekomen. Een tegenvaller voor de meeste Young-Adult boekenwurmen in de blog/lees-wereld. De naam Literatour en de week van 23 tot 29 maart klonken voor de meesten als een week voor YA-liefhebbers. Nu blijkt het een ‘boekenweek voor jongeren’ te zijn, aldus het CPNB. Zelfde leeftijdscategorie, zou je denken, dus wat is het verschil? Het CPNB richt zich meer op scholieren, jongeren van 15 tot en met 18 jaar, die niet lezen. De wilde YA-boekenwurm lijkt pech te hebben.

Samenvattend is Literatour is de nieuwe campagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Van 23 tot 29 maart bezoeken schrijvers middelbare scholen om te proberen jongeren van 15 tot en met 18 jaar aan het lezen te krijgen. Het leesplezier, zo meldt de CPNB, staat voorop. Het CPNB heeft de campagne in het leven geroepen omdat uit internationaal onderzoek blijkt dat het leesgedrag van jongeren tussen de 15 en 18 jaar onder druk staat. In Nederland beslaat deze groep 788.000 jongeren.

Zoals MustReads goed verwoordt is de indeling heel anders dan verwacht. Door velen, waaronder door mij en ook door Lisa Snijders, werd een boekenweek met boeken geschreven voor jongeren verwacht. Maar de invulling van het CPNB, die afgelopen week bekend werd gemaakt, is anders: de organisatie heeft er een eigen draai aan gegeven: veel literatuur, maar weinig aandacht voor het Young-Adultgenre, het oorspronkelijke idee van Lisa Snijders. Deze week lijkt nu een naar mijn mening veel schoolsere invulling te hebben gekregen, meer met literatuur boeken in plaats van boeken waarin jongeren centraal staan.

Waarom? Vond het CPNB het niet nodig om de YA-lezer te ”verwennen” met een leuke week, maar moest er een week met een doel, namelijk jongeren, scholieren, aan het lezen krijgen, komen? Goed idee, maar de naar mijn mening schoolse invulling bevordert dit niet echt. Tevens klinken literatuur boeken ook een stuk minder spetterend voor de kleine doelgroep: jongeren van 15 tot 18. Niet-scholieren schijnen ook nog meer pech te hebben: jongeren kunnen van 23 maart tot en met 26 april op vertoon van hun CJP Cultuurkaart 5 euro korting krijgen als ze één van de 25 Literatour toptitels kopen. Een CJP pas is niet in ieders bezit.

Nee, ik denk niet dat deze week niet tof is, maar ik denk dat de verwachting men heeft teleurgesteld. Scholieren staan naar mijn mening té veel centraal, het gaat alleen om de niet-lezende groep. Ik vind het wel een leuke week, ik kijk er naar uit, al komt er vast niemand op mijn school. Tevens snap ik ook niet waarom CPNB alleen jongeren van 15 tot en met 18 neemt, en niet ook die van 12 tot en met 14 bijvoorbeeld. Dat ter zijde, ga ik zeker boeken kopen. Ik zelf houd wel van literatuur, als dat de boeken zijn die centraal staan. Ik ben benieuwd naar de lijst, ik vind het een goed idee, de hele week, maar het werd eerst geintroduceerd als een YA-week, en dat is heel wat anders dan een week alleen gericht op de niet-lezende groep jongeren.

Een tegenvaller? Voor een hoop mensen wel. Ik denk echt dat veel boekenwurmen, niet-scholieren, er nu op zijn afgeknapt. Jep, goed idee, mensen aan het lezen krijgen, door bezoeken van schrijvers en korting bijvoorbeeld, maar had het alsjeblieft vanaf het begin al zo geintroduceerd. Ik kijk wel uit naar de week. Of het nou YA-boeken zijn of jeugdboeken, literatuur of wat dan ook, dat maakt mij niet uit.

 

Meer lezen over Literatour?

1 Comment

  1. Pingback: De Kinderboekenweek gaat van start! | Femke leest!

Reageer gerust! :)

