Een ”echte” held?

Helden! van Janny van der Molen staat sinds de Kinderboekenweek van 2011 in mijn kast. In de boekhandel had dit boek de sticker ”Kinderboekenweektip!” en zo heb ik het boek bemachtigd. Ik heb het waarschijnlijk gewoon meteen na het kopen gelezen (toen had ik nog niet zo’n oneindig lange to-read list). Een geweldig boek was het, zeker voor mijn leeftijd (10) op dat moment. In het boek staan 11 mensen die de wereld een stukje mooier maakten centraal. Eerst een kort en bondig maar volledig en informatief stukje over deze helden van ongeveer 5 pagina’s, en vervolgens een verhaal van ruim 30 pagina’s over een kind van ongeveer 10 jaar dat op de één of andere manier te maken krijgt met deze held.

Dat ik er van genoten heb, weet ik nog goed. Ook is alles me altijd bij gebleven. Niet precies natuurlijk, maar wie de helden zijn en wat ze in het kort hebben gedaan wel. En ze komen altijd terug in mijn leven, bijvoorbeeld bij geschiedenis. Aletta Jacobs kende ik bijvoorbeeld al. Maar ook Nelson Mandela, niet over geleerd bij geschiedenis, maar was op het nieuws rond zijn overlijden en zo. En afgelopen kwartaal hadden we het over dekolonisatie en de Koude Oorlog. Ofwel: Ghandi, een onafhankelijkheidsstrijder uit India, en Gorbatsjov kwamen terug. Vooral bij Gorbatsjov dacht ik meteen aan dit boek. ”In 1985 kwam Gorbatsjov aan de macht,” las ik en meteen daar achteraan dacht ik: de val van de muur. Het geschiedenisboek was overbodig geworden: ik had mijn eigen herinneringen aan het informatieve en tevens fictieve boek Helden! Ik wilde het verhaal weer lezen, en zo gezegd zo gedaan. Ja, ik was ook nog in andere boeken bezig, maar ik wilde het nog voor het proefwerk lezen, dus dat deed ik maar meteen. Ondertussen ben ik al verder dan alleen het verhaal over Gorbatsjov; ik ga het hele boek herlezen. Ik heb ongeveer 1/4 van de verhalen nu gehad, ik lees ze ook niet in volgorde. Binnenkort een recensie van het hele boek, maar ik wil nu even dit verhaal behandelen.

IMG_3941

De brief van Max (het verhaal bij held Gorbatsjov) begint met een bezoek van Max en zijn moeder en zusje aan zijn tante. Max woont met zijn familie in West-Berlijn, maar zijn tante woont in Oost-Berlijn. Zijn vader mag niet mee op bezoek, omdat hij de grens niet over mag. Hij komt eigenlijk uit Oost-Berlijn, maar had een baantje in West-Berlijn. Toen de regering in de nacht van 12 op 13 augustus 1961 een grens van prikkeldraad aanlegde dwars door de stad, was hij toevallig aan de andere kant. Hij kon niet meer terug en is zo nooit meer teruggeweest naar Oost-Duitsland. De verschillen tussen Oost- en West zijn heel goed duidelijk in dit verhaal. Nichtje Anke wil hier wat aan doen, ze wil de muur weg, en vraagt Max om een brief te schrijven aan Gorbatsjov.

Omdat ze vastzitten in een grote gevangenis die Oost-Duitsland heet.

IMG_3945

De vraag is natuurlijk of Gorbatsjov een held is. Nou klinkt dit alsof ik hem geen held vind, maar tijdens geschiedenis dacht ik meteen weer aan dit boek; Gorbatsjov is voor mij altijd al een held geweest door dit boek. Bij geschiedenis leerde ik er zelf over, en ik wilde oordelen. Naar aanleiding van de informatie in het geschiedenisboek is het inderdaad een held: hij verbeterde de situatie en haalde bovenal de muur weg. Ik vroeg onze docente of Gorbatsjov goed is. ”Goed is niet het goede woord,” zei ze. Iedereen doet goede en slechte dingen, alleen het goede ”ding” dat Gorbatsjov deed, is iets groots, en vooral dat wordt belicht. Voor mij blijft hij een held. Wat als hij er niet was geweest? Grote kans dat de muur er nog steeds zou staan. En dan is Duitsland opeens akelig dichtbij..

Het hele boek is zeker een aanrader, binnenkort meer overtuiging! Ik wilde dit nu delen omdat ik het bijzonder vind dat een boek me zo lang is bijgebleven. En ik zeg altijd: stel niet uit tot morgen wat je ook vandaag kan doen. Zou Gorbatsjov dat ook hebben gedacht over het verwijderen van de muur?..

Vind jij Gorbatsjov een held?

Reageer gerust! :)

