SSS: boekwinkels

Een synoniem voor een boekwinkel is toch wel Het Paradijs. Want zeg nou zelf: boekwinkels zijn dé plek om je te vermaken. Het is een vertrouwde plek, vol met boeken, maar ook weer spannend; wie weet welke nieuwe boeken je deze keer ontdekt! Kortom: boekwinkels zijn geweldig. En zeker onderstaande. Dus, ben je ooit in één van onderstaande steden, breng dan zeker een bezoekje aan hun boekhandel(s)!

Maastricht: Dominicanen
Geweldig, deze boekhandel in een kerk! Heel groot en mooi. Ik was hier voor het eerst toen ik 10 of 11 was en toen ik met mijn moeder een weekendje naar Maastricht ging. Ik kwam met heel veel boeken thuis! De laatste keer dat ik hier was (dat was de tweede keer dat ik Dominicanen bezocht) was afgelopen zomervakantie. Nou moet ik zeggen dat het aanbod YA-boeken naar mijn mening niet heel groot was – er was wel veel, maar heb wel eens meer gezien – maar deze boekhandel is zo origineel en mooi en groot en en en en en…

Utrecht: Broese
Wieee, ook deze is tof! Ik ben hier een keer toen ik jong (onder de 10) was geweest met mijn tante en zusje in een vakantie, dat bedacht ik me toen ik hier afgelopen zomervakantie was. Het kwam me bekend voor en toen wist ik het weer! Heeft best veel jeugdboeken, drie kasten of zo. Ook Engels trouwens.

Amsterdam: veeeel!
Amsterdam heeft boeken! Vooral ook veel Engelse boekhandels, te denken aan Waterstones of American Book Center. Beiden echt heel tof trouwens. Ook Nederlandse boekhandels zijn daar, hoor, bijvoorbeeld Athenaeum, al was die voor mij niet heel spetterend in aanbod, maar een boekhandel = een boekhandel! En als ik zo op internet zoek, zijn er nog heeeel veel boekhandels meer in Amsterdam. Ik wil nog een keer om de rest te ontdekken!

Londen: hét paradijs voor de Engelstalige boekenwurm
Loop je in Londen, dan kom je om de 100 meter een Starbucks en/of MacDonalds tegen. Gelukkig biedt Londen meer dan dat: boekhandels zie je niet elke 100 meter, maar áls je er een tegenkomt, is het wel meteen raak. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Waterstones (meerdere!) of van Foyles? Ik weet niet meer welke van die twee de grootste was. Zelf heb ik één Waterstones bezocht, niet de grootste (of de twee-na-grootste, als Foyles het wint), en Foyles. Foyles is geweldig! Vijf verdiepingen, ik weet niet meer of dat inclusief of exclusief café was, maar in ieder geval veeeeeeeel jeugd! En ook voor kinderen, mooi ingericht die eerste verdieping. Tevens hebben ze ook CD’s enzo, daar vermaakte mijn vader zich vooral mee. Mijn zusje was vooral trots dat ze Engelse baby-/kinderboekjes kon begrijpen 😀

Den Haag: PAAGMAN!!! En meer 😉
In Den Haag was ik nog maar kort geleden. We bezochten drie boekhandels en mijn favoriet is zeker wel Paagman!! Van Stockum vind ik ook cool, alleen was een stuk kleiner en had 1 à 2 boekenkasten voor de jeugd jeugd. Paagman had wel drie kasten of zo, en ik meen me te herinneren ook wat Engels te hebben gezien, maar ik weet het niet meer heel goed. Ik was er helaas maar heel kort! In ieder geval hadden ze boven ook tweedehands boeken, maar volgens mij is dat vanwege de verhuizing. Dat is ook de reden waarom ze nu zulke hoge kortingen hebben, en eigenlijk wil ik nog heeeel graag voor (en natuurlijk ook na) de verhuizing een bezoekje brengen, maaar ik moet wel iemand mee zien te krijgen 😉 ABC was ook leuk, alleen het filiaal in Amsterdam wint het naar mijn mening. Dat in Den Haag was heel anders, veel smaller en minder ruim.

Zwolle: die in een kerk
In Zwolle schijnt, net als in Maastricht, ook een hele mooie boekhandel in een kerk te zitten. Waanders heet deze dacht ik, maar ik ben er nog niet geweest, helaas. Hopelijk komt daar deze zomervakantie of zo verandering in? 🙂

Rotterdam: Donner
Vast! Vandaag breng ik voor het eerst in mijn leven een bezoekje aan Donner. Ik weet haast zeker dat ik deze winkel later vandaag kan toevoegen aan mijn lijstje. Dus bij deze staat ie er alvast op! Wie weet met welke boeken ik thuis kom. Donner lijkt me echt geweldig, schijnt trouwens ook heel veel YA-boeken te hebben, tevens Engels. Ook is Donner bevriend met Blossom Books, handig voor bijvoorbeeld het stemmen 😉

Maar natuurlijk zijn alle boekhandels tof om te bezoeken. Ook die waar ik woon, hoor, ik mag niet klagen! Ik houd alleen ook zo van nieuwe boekhandels ontdekken. Heeft iemand nog tips?

 

PS. Dit is allemaal vanuit mijn herinneringen geschreven. Die zijn niet altijd even betrouwbaar. 

1 Comment

  1. Pingback: 14 boeken rijker! (en wat eurootjes armer..) | Femke leest!

Reageer gerust! :)

