Ben ik nu anders?

Dus.. nu ben ik veertien. Nog steeds heb ik geen toegang tot alcohol, niet meer mogelijkheden voor bijbaantjes en ook mag ik nog steeds geen rijlessen (lees: segway-cursussen) nemen. Of er dan wel iets veranderd is? Ik mag (lees: moet) me vanaf nu kunnen identificeren ūüėź

Of ik me al ouder voelde, werd mij zaterdag gevraagd. Nee, waarna ik heel intelligent antwoordde: ik ben vandaag even veel ouder geworden ten opzichte van gisteren als ik gisteren was ten opzichte van eergisteren. Elke dag word je namelijk een dag ouder, en opeens lijk je een jaar ouder. Zoals ik al zeg: lijk, want eigenlijk is een leeftijd maar een stempel. Maar wel een veelzeggende stempel dus.

Want wie drinkt er nou niet op de eerste dag dat dat legaal is een glaasje (of twee..) alcohol? Over een aantal jaar ga ik ook meteen gebruik maken van die stempel: een segway-cursus, dat is wat ik wil! Met zestien mag dat eindelijk, dan verandert er sowieso een hoop. En nu met veertien, wat is er voor mij veranderd? Niks wat merkbaar is. Niks tofs. Voor zover ik weet is het enige nieuwe van deze leeftijd de verplichting dat ik me moet kunnen identificeren en dus altijd een identiteitsbewijs bij me moet dragen. Daar zat ik nou echt op te wachten..

Veertien jaar klinkt natuurlijk veel ouder als 13. Er lijkt een wereld voor je open te gaan. Of het een leuke leeftijd is? Ik heb geen ervaring. Mij lijkt het gewoon een vervolg op dertien. Net zoals dertien dat is op twaalf. Een leeftijd zegt naar mijn mening niet zo veel. Een ervaring op werk- of schoolgebied wel, dat lijkt me veel nuttiger. Ga je naar de universiteit, dan voel je je ouder. Of je dan 17 of 21 bent, ach. Nu ik veertien ben, zit nu nog steeds in de derde klas, heb ik nog steeds dezelfde interesses als toen ik dertien was en ben ik nog steeds Femke.

Gelukkig maar, eigenlijk. Of moet er verschil tussen de 13-jarige en de 14-jarige Femke zitten?

ikeah2 14

Reageer gerust! :)

