Back to school tag

Ooit, toen ik begon met dit blog, was het september en was het nieuwe schooljaar dus net begonnen. Toen leefde deze tag, maar ik vond het een beetje laat om ‘m nog in te vullen. Nu de meivakantie voorbij is, is het eigenlijk ook een beetje ”back to school” dus ik vind ’t nu best kunnen. Goed genoeeeg 😉

Hoe oud ben je en zit je nog op school?
Veertien, ja, zwaar leven 😛

Welk niveau doe je?
Ik zit in de derde klas van het gymnasium. Ja, altijd gymnasium zeggen en niet VWO 😉

Vind je school leuk?
Ja. Waarom zou ik ’t niet leuk vinden?
Ik denk dat als je scholieren vraagt wat ze het minst leuk aan school vinden ze dan ”huiswerk” antwoorden. Zelf vind ik dat niet het ergste – je moet toch wat leren. Het feit dat school zo vroeg begint en je dus vroeg op moet staan is wat ik zou veranderen als ik dat kon. Onderzoek heeft ook al meeeerdere malen aangetoond dat wat later beginnen voor het puberbrein beter zou zijn.

Wat vind je het leukste vak op school?
Ehm, ik heb niet echt een favoriet. De alfa-vakken (talen) en gamma-vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, economie, filosofie, maatschappijleer, M&O etc.). Niet al die gamma-vakken hebben we, hoor, bij mij op school.

Ik heb ook een profiel gekozen zonder bèta (hiep hoi!), namelijk Economie & Maatschappij als hoofdprofiel en omdat ik ook kunst heb gekozen als keuzevak, heb ik ook het profiel Cultuur & Maatschappij. Komend jaar heb ik dezelfde vakken als in de onderbouw behalve natuurkunde, scheikunde, biologie en Latijn (ik heb uiteindelijk toch voor één klassieke taal gekozen), ik heb wiskunde A gekozen, ik heb kunst in plaats van beeldende vorm(gev)ing en ik krijg filosofie en literatuur erbij. Op zich zijn er voor komend jaar niet veel keuzes, aan het eind van de vierde wordt het een kwestie van meer laten vallen omdat je de meeste vakken dan 3 uur per week hebt in plaats van 2. Maar dat bedenk ik tegen die tijd wel.

Wat vind je het stomste vak op school?
Misschien heb je ’t al opgemaakt uit bovenstaand antwoord: de bèta-vakken (natuurkunde, scheikunde en biologie) laat ik aan het eind van het jaar als een baksteen vallen. In het bijzonder heb ik de grootste hekel aan natuurkunde.

Hoe laat sta je op om naar school te gaan?
Vroeger was dat altijd om 7 uur, maar tegenwoordig is het vaak rond kwart over zeven dat de wekker gaat. Dan start mijn geweldige ochtend routine 😉

Hoe ga je naar school? Fiets, bus, etc.
Door weer en wind op de fiets.

Wat voor schooltas gebruik je?
Een blauwe Eastpack, al de hele drie jaar lang. Gelukkig is ie nog niet kapot gegaan, wat best wel een wonder is want mijn tas is een apart geval: dagelijks heel zwaar. Ik ben er dus tevreden mee.

IMG_4990

Mijn (huidige) schooltas voor het voortgezet onderwjis

 

In de bovenbouw van het basisonderwijs had ik volgens mij een schoudertas. Ik heb ooit een roze gehad, maar die ging ooit kapot, wat ik daarna had weet ik niet meer. Voor die tijd nam ik mijn brood altijd mee in een K3-tas 😉

Welke boeken lees je voor je leesdossier?
Leesdossier is nu in de onderbouw nog niet echt van belang. Voor Nederlands lezen we nu soms een boek, dat moet dan van de site Lezenvoordelijst.nl. Dit jaar heb ik Perenbomen bloeien wit (Gerbrand Bakker) en Gebr. (Ted van Lieshout) gelezen. Vorig jaar was het nog niet zo strikt en las ik Dodenrit (Maggie Stiefvater) en De jongen in de gestreepte pyjama (John Boyne). Geen idee wat ik dat jaar daarvoor las. Bij Frans en Duits lezen we sinds dit jaar boeken, maar dat is dan de hele klas hetzelfde boek. Voor Engels moet je in de onderbouw jaarlijks 8 boeken lezen en tja… daar heb ik het liever niet over 😉

Wat voor agenda heb je?
Ik heb een hekel aan al die thema-agenda’s van tijdschriften en andere dingen, die zijn veel te druk. (Ik bedenk me nu dat ik in groep 8 een Donald Duck agenda had – sssjjtt!) Daarnaast past het gewoon nooit op die ene regel die per lesuur beschikbaar is. Daarom heb ik de afgelopen drie jaar steeds een hele dikke agenda (die van dit jaar wint de prijs van dikste agenda) gehad met één dag per pagina. Vind ik zelf heel prettig, anderen vinden het aanvankelijk raar maar snappen het op een gegeven moment wel en vinden mij slim als ze hun huiswerk opschrijven en het niet past op die ene regel 😉

IMG_4921

V.l.n.r. agenda klas 2, agenda klas 3 (huidig), agenda klas 1

 

Dit zijn mijn agenda’s van de afgelopen jaren. Ik houd heel erg van ringetjes, dat schrijft veel beter vind ik. Die van dit jaar is heel groot en dik en zwaar. Onhandig om dagelijks te vervoeren – de ringetjes zijn goed op weg met sneuvelen – maar daar ben ik inmiddels wel al aan gewend. Ik vind ‘m wel handig, want er past veel in; planningen voor ’s middags bijvoorbeeld. Die ik in de brugklas had, was makkelijker te vervoeren, stuk compacter. Van die die ik in de tweede had, weet ik niet zo veel meer. Ik kan me deze agenda ook niet herinneren. Maar ik zie ook dat ik ‘m maar tot ongeveer 8 oktober heb gebruikt, waarom weet ik niet. Allereerst was ie onhandig (geen ringetjes, moeilijk schrijven, geen ruimte etc.), daarnaast gebruikte ik de rest van het jaar volgens mij geen agenda meer omdat alles digitaal stond.

Wat ben je geworden nadat je je opleiding hebt afgerond?
Nog niet van toepassing. Duurt nog wel even, mijn schooltijd is nog lang niet voorbij!

Wat wil jij later worden?

1 Comment

  1. Pingback: Media Monday: woorden | Femke leest!

Reageer gerust! :)

