Water & Vuur – Victoria Scott

Titel: Water & Vuur
Originele titel: Fire & Flood
Auteur: Victoria Scott
Uitgever: Leopold (2014)
Genre: YA science-fiction, spanning
Mijn waardering: ★★★★ (7.5/10)
Koop
 dit boek bij Bol.com

De zestienjarige Tella is wanhopig: haar broer is ernstig ziek en de artsen staan met lege handen. Dan ontvangt Tella geheimzinnige instructies om deel te nemen aan een levensgevaarlijke race door vier ecosystemen: jungle, woestijn, oceaan en bergen. En de prijs? Het geneesmiddel dat haar broer kan redden. Modepopje Tella, niet gewend aan ontberingen, is vastbesloten: ze moet winnen!

Alle deelnemers krijgen een ei, dat tijdens de race uitkomt. In elk ei zit een Pandora, een speciaal gemanipuleerd dier, met gaven waarmee het de deelnemer kan helpen. Tella’s Pandora lijkt niets bijzonders te kunnen of toch wel?

En hoe handig zijn Tella s gevoelens voor de zwijgzame, stoere Guy, die net zo graag wil winnen als zij? Want als het erop aankomt, heeft Tella maar één doel: het leven van haar broer redden en dat van zichzelf.

IMG_5473

Ontwikkeling
Hoofdpersonage Tella (ik-persoon) doet mee aan een wedstrijd, de Zwavelloop, waarbij je moet overleven in 4 ecosystemen, om haar zieke broer te redden. Het ene moment is ze vastberaden om te winnen, het andere moment twijfelt ze waarna ze vervolgens het liefst naar huis wil. Volgens de achterflaptekst is ze een modepopje, maar dat vind ik helemaal niet. Ik vind haar juist hartstikke realistisch, doordat ze niet té vastberaden is, maar ook niet onzeker en bang. Tijdens de wedstrijd, die 3 maanden zal duren, groeit ze vandaar dat ze een fijn personage is om vanuit te lezen. Ook is Tella nieuwsgierig naar bijvoorbeeld het ontstaan van de Zwavelloop. Daar kom je als lezer ook steeds meer over te weten en ik denk dat dat in de komende delen nog veel verassingen kan bieden!

Anderen
Naast Tella zijn er genoeg andere Deelnemers, in het begin 120. De personages waarmee ze optrekt zijn ook goed uitgewerkt en ze hebben allemaal hun eigen relatie binnen de groep. Het coolst zijn wel de Pandorra’s, die aan het begin van de race nog eieren zijn. Elke Pandorra is uniek en heeft een gave waarmee deze zijn Deelnemer kan helpen. Deze beesten zijn leuk bedacht en hebben een originele toevoeging aan het verhaal! Waar ik me wel aan ergerde, is dat de Pandorra’s bij hun naam worden genoemd. Zeg gewoon bijvoorbeeld ”de ram” in plaats van G-6.

Overleven
Tegenwoordig verzuipen haast we in vergelijkingen met The Hungergames. Zo wordt dit boek bestempeld als ”Nóg beter dan de Hongerspelen!” Zo’n vergelijking is natuurlijk een mening – ikzelf vond het helemaal niet beter dan de Hongerspelen (maar dat is ook erg moeilijk want de Hongerspelen is tof!). Logischer zou iets als ”Als je de Hongerspelen leuk vond, vind je dit boek ook leuk” zijn. Op het eerste gezicht lijkt het concept natuurlijk erg op de Hongerspelen; een wedstrijd, overleven, spannend, science-fiction, onbekende plekken. Maar dat is het niet.

Gruwel?
De spanning viel mij wat tegen in dit boek. Mede door de vergelijking met de Hongerspelen had ik een gruwelijk (en) spannend boek verwacht. In Water en Vuur draait het niet om elkaar uitmoorden, maar om op tijd bij het basiskamp aan te komen door de juiste weg in een bepaald ecosysteem te vinden. Hierdoor is het boek ook iets toegankelijker voor jongere lezers. Mede door de tijdsdruk – de deelnemers moeten binnen 2 weken door een ecosysteem heen zijn – lees je wel door en je bent benieuwd hoe ze het ervan afbrengen. De weg weten ze niet, wel zijn er blauwe vlaggetjes te vinden die ze op weg helpen, maar de eerste vinder mag zo’n vlaggetje weghalen. Het verhaal is dus meer een doorloop van hoe ze de tijd doorbrengen en wat ze doen etc. dan een spannend boek met vele onverwachte wendingen. Het bleef wel interessant, deels door de schrijfstijl. Vooral in het woestijn-gedeelte blijft er veel gebeuren. Er zat toen een aantal wendingen in dat ik niet had zien aankomen!

Publiek
Een ander puntje van kritiek is de romantiek (ha, dat rijmt!). Op zich valt het mee, maar was dat gedoe tussen Tella en Guy écht nodig? Het boek had over het algemeen sowieso iets korter gekund, één boek over twee ecosystemen vind ik sowieso redelijk veel! Voor mij was het niet moeilijk om m’n aandacht erbij te houden, maar ik zou het wel begrijpen als anderen het verhaal wat minder boeit omdat er toch wat spanning mist. Hierdoor is het boek wel iets geschikt voor een bredere doelgroep, omdat het veelzijdig is.

IMG_5472

Al met al is Tella een leuk personage om te volgen in deze wedstrijd, met Pandorra’s als originele toevoeging. Mij boeide het verhaal door de goed uitgewerkte personages en leuke, originele setting. Het werd spannender naarmate het verhaal vorderde, maar het is geen al te gruwelijk boek waardoor het ook geschikt is voor jongere lezers. Water en Vuur had van mij wat korter gemogen, maar doordat het een veelzijdig boek is, raad ik het aan velen aan. De romantiek was overbodig en mocht van mij weggelaten, maar ik denk dat het in het volgende deel nog wel van belang zal zijn. Ik ben benieuwd naar IJs en Steen en hoop dat deze serie mij nog veel verassingen zal bieden!

Ik wil uitgeverij Leopold hartelijk bedanken voor het toesturen van een recensie-exemplaar!

1 Comment

  1. Pingback: BBB: best bekeken blogposts van 2015 | Femke leest!

Reageer gerust! :)

