Bookshelftour!

Benieuwd naar mijn boekenkast? In deze blogpost foto’s van toen ik laatst wat meer ruimte creeërde.

Plek

Mijn kamer heeft één grote, witte boekenkast. Deze gaat een hoek om en beslaat 2 halve muren. Mijn bureau staat voor een deel van deze kast. In dat deel staan mijn schoolspullen en -boeken. Waar de kast de hoek omgaat, begint het gedeelte waar ik mijn leesboeken plaats. Dat zijn voornamelijk kinderboeken, maar sinds een jaar zijn daar veel jeugdboeken bijgekomen.

Ik kocht toen der tijd heeel veel (kuch, boekenfestijn Rotterdam + Donner in januari) en dat stapelde zich op op de onderste plank in 3 hoge stapels; zo’n 50 à 60 boeken liggen daar op mij te wachten. Het werd een beetje vol, dus het was tijd voor een opruiming. Gelukkig kon er wat verplaatst naar de kamer van mijn ouders. Daar liggen nu vele verzamelbanden van Donald Ducks en wat kinderboeken, waar ik toch niks meer mee doe. Rond de meivakantie gingen de Donald Ducks weg, en met Hemelvaart richtte ik de onderste twee planken opnieuw in.

Overigens zijn er boven mijn bed nog 3 boekenplanken waarvan 2 gevuld zijn met (deels ongelezen) kinderboeken, maar daar kijk ik een andere keer naar.

En dan nu… op naar de foto’s!

IMG_5027

Nadat de onderste plank leeg was gemaakt in de meivakantie, belandde er in de tussentijd boekige zooi. Met Hemelvaart verplaatste ik mijn TBR-boeken van de bovenste plank op de foto (de 3 grote stapels; niet alle boeken om de hoek) naar de plank daaronder. Want ik had meer nieuwe boeken die erbij moesten, en de gelezen boeken moesten ook nog ergens. Oeps.

IMG_5029

Tijdens het opruimen: van de ene plank verplaatsen naar de andere. Achteraan zie je op de onderste plank al nette stapels, daarvoor veel troep. Op de grond ligt nog meer zooi. Gevolg: vlak na het nemen van de foto viel een boekenstapel. Neeee! Gelukkig zijn ze ongedeerd gebleven 🙂

IMG_5036Dit is het bovenste gedeelte van de boekenkast. Hij heeft vijf planken, de onderste twee zijn hierboven al getoond. Naast boeken is het een beetje opgevuld met troepjes, souvenirs en kleine cadeautjes. De geurstokjes vervang ik elke keer, daar hecht ik echt aan!

Op de bovenste plank staan series die ik vroeger fanatiek heb gespaard. Inmiddels zijn de meeste series nog meer uitgebreid, maar ik spaar ze niet meer. Wel zijn ze allemaal nieuw en het staat mooi! Om de hoek staan random wat gelezen boeken die niet in een serie thuishoren.

Plank nummer 2 bevat voornamelijk oude boeken die bijna allemaal tweedehands zijn. Een groot deel hiervan is nog ongelezen, maar deze boeken zijn als het goed is ook nu nog met mijn leeftijd leuk. Om de hoek staan al mijn Carry Slee boeken – en dat zijn er een hoop! – gelezen en wel.

Als je de foto bekijkt, denk je dat plank 3 vooral troep bevat. Ehm ja, dat is ook wel zo. Deze plank zit op de hoogte van mijn bureau, dus daar staan ook wat spulletjes die ik af en toe gebruik. Verder is deze plank gevuld met mijn Engelse boeken; om de hoek staat veel meer. Het is een beetje vol, dus binnenkort moet daar wat meer troep weg. Verder ligt op de derde plank een slordige verzameling boekenleggers en boekige kaarten.

IMG_5037

Waarschijnlijk herken je wel een hoop van deze titels. Dit is de verzameling gelezen jeugdboeken vanaf zo ongeveer september 2014 tot en met Hemelvaart 2015. Al heb ik na februari toen niet zo veel meer van mijn eigen boeken gelezen, maar meer bibliotheekboeken. Inmiddels staat er al wat meer en raakt de plank vol.

IMG_5039

Op dezelfde plank als hierboven staat om de hoek een verzameling random boeken. Vanaf links zijn het gelezen boeken, op een gegeven moment gaat dat over in ongelezen boeken. Rechts de boeken van Storm Publishers (De stem van de Zee ontbreekt nog) die een prachtig geheel vormen door dezelfde grootte en hoogte.

IMG_5040

Naast de gelezen jeugdboeken stonden wat dozen met boeken daarin die ik opgestuurd kreeg om verschillende redenen. Die boeken moesten eigenlijk naar de TBR, maar ik vond de dozen cool dus ze mochten blijven 😉 Inmiddels zijn de dozen naar een andere plek buiten de kast verhuisd, want er was geen plek meer in de kast. Op die plek in de kast staan nu nóg meer gelezen boeken.

IMG_5041

Een deel van de TBR. En dan te bedenken dat er nog een stapel achter ligt. Gelukkig komt de zomervakantie eraan. Welk boek moet ik volgens jou zo snel mogelijk lezen?

IMG_5042

Hier is nog een deel van de nog-te-lezen-boeken. Maar dit heeft prioriteit, en hier heb ik inmiddels ook al 4 van gelezen.

IMG_5045

Wat er verder op de plank ligt: boekige zooi zoals tasjes en posters. Daar past nog wel wat bij dus. Maar alsnog is er niet genoeg plek op die twee planken voor mijn YA-boeken. Zeker als je bedenkt dat het nu (begin juli) heel anders is dan met Hemelvaart 2 maanden geleden. Hoe zal dat na de zomervakantie zijn? En bovenal: hoe ga ik het oplossen?

Na de zomervakantie een update van mijn boekenkast! 

4 Comments

  1. Pingback: Boekenkast herinrichten | Femke leest!

  2. Pingback: Filmpje: mijn boekenkast | Femke leest!

Reageer gerust! :)

