IJs & Steen – Victoria Scott

Morgen verschijnt IJs & Steen bij uitgeverij Leopold. Lezers van Water & Vuur hebben lang op het vervolg moeten wachten, maar vanaf morgen zal het boek dan éíndelíjk in de winkels liggen. Ik kreeg een proefdruk opgestuurd in ruil voor een recensie waarvoor mijn dank en heb dit boek al kunnen lezen voor de échte verschijning. Was het het lange wachten waard? Je leest het hier in mijn recensie!

Titel: IJs & Steen (vervolg op Water & Vuur)
Originele titel: Salt & Stone
Auteur: Victoria Scott
Uitgever: Leopold (15 juli 2015)
Genre: YA science-fiction, spanning
Mijn waardering: ★★★★ (8/10)
Koop
 dit boek bij Bol.com

Tella is nog steeds deelnemer van de Zwavelloop, een levensgevaarlijke race door vier ecosystemen. De prijs? Het Medicijn dat haar broer Cody kan redden. Opgeven is geen optie. In de twee volgende onderdelen van de race, de oceaan en bergen, liggen talloze gevaren op de loer: bevriezing, lawines, haaien en onverwachte nieuwe regels van de race. Maar wat als het gevaar nog verder gaat dan dat? Wie kun je vertrouwen als iedereen om je heen geheimen heeft, zelfs degene van wie je houdt?

IMG_5477

Ik ontving een proefdruk van uitgeverij Leopold!

Normaal gesproken lees ik delen van een serie niet achter elkaar. Nu weet ik dus eigenlijk ook niet zo goed meer wat nou in deel één, en wat zich in deel 2 afspeelde. Dat komt omdat de boeken perfect op elkaar aansluiten: waar deel 1 eindigde, gaat deel 2 verder. Samen vormen ze een verslag van de Zwavelloop uit het oogpunt van Deelnemer Tella.

Wederom is dit boek een opeenvolging van gebeurtenissen en lees je gedurende 300 pagina’s over de volgende twee ecosystemen. Zo bijzonder vind ik dat eigenlijk niet. IJs & Steen heeft ook niet eens van die spannende wendingen, of creatieve, verrassende plottwist zoals andere boeken in dit genre. Victoria Scott is op het brave pad gebleven en had van mij meer gewaagde dingen mogen laten gebeuren; de échte actie mist. Wel gebeurt er in dit vervolg meer dan in Water & Vuur. Haast elk hoofdstuk gebeurt er iets met een personage, het spel of een Pandorra, wat de aandacht erbij houdt. Die dingen zijn goed uitgedacht en ontwikkelen zich voortdurend, ook met wat verrassende onthullingen.

Er gebeurde dus veel, maar het bleef allemaal een beetje gewoontjes. Het leek wel alsof het altijd goed moest komen. Bijvoorbeeld, aan het begin van de oceaan bij de keus van de schepen: wat was ik toen blij omdat Tella eens níét voor Guy koos. Waarom moet het dan uiteindelijk toch zo zijn? Net als in deel 1 vind ik de romantiek hier een minder leuk onderdeel van het verhaal. Het deed me overigens erg veel denken aan Tris en Four, en ook het einde deed me denken aan Divergent.

Hoewel ik dit boek niet super bijzonder vind, ben je als lezer benieuwd naar wat er allemaal gebeurt in de Zwavelloop. Uitgeverij Leopold weet niet of er een derde boek komt, maar ik denk van wel. En ik weet al wat daarin gaat gebeuren. Wederom ben ik er benieuwd naar, de vraag is immers: hoe? Dat weet Victoria Scott altijd leuk te brengen!

Al met al blijft het gewoontjes, maar de vele gebeurtenissen houden de vaart erin. De Zwavelloop blijft boeiend en als lezer ontdek je er meer over, net als over de personages en Pandorra’s, allemaal goed uitgewerkte aspecten. Eigenlijk is het boek qua concept niet zo origineel – een wedstrijd, een prijs, een meisje – en ook kan ik al voorspellen wat in het volgende deel zal gebeuren. Hoewel het verhaal geen spectaculaire wendingen heeft en alles wat op het brave pad blijft, is het een erg vermakelijk boek dat zeker de moeite waard is om te lezen!

Ik wil uitgeverij Leopold hartelijk bedanken voor het toesturen van een recensie-exemplaar!

2 Comments

  1. Pingback: Zomervakantie bookhaul | Femke leest!

  2. Pingback: BBB: best bekeken blogposts van 2015 | Femke leest!

Reageer gerust! :)

