Expeditie Sondali – Pascale Maret

Titel: Expeditie Sondali
Auteur: Pascale Maret
Uitgever: Lannoo (2009)
Genre: en thema’s: kinderboek, avontuur, overleven, reality tv
Mijn waardering: 5/10

Een nieuw concept van reality-tv maakt opmars op het scherm: een verlaten eiland, 6 adolescenten aan hun lot overgelaten onder het oog van de camera’s. Maar het verlaten eiland blijkt ineens niet zo verlaten te zijn. Het avontuur neemt een onverwachte wending, nu is het een kwestie van leven of dood.

IMG_5852

Dat dit boek van het Boekenfestijn komt zegt al genoeg? Die fabel is lang niet altijd waar, er kunnen echt mooie boeken liggen bij een Boekenfestijn, bijvoorbeeld deze. Ik ken de meeste titels nooit, net als deze, en soms heb ik mijn twijfels, maar ik geef ze wel een kans. Echter had ik het in dit geval niet erg gevonden als ik het boek had laten liggen. Ook op Goodreads zijn de reviews niet goed, net als de mijne. It was ok, maar meer ook niet, want het deed me helemaal niks.

Er waren veel perspectieven, zowel vanuit een paar deelnemers als vanuit de spelmakers en de alwetende verteller. Het karakter van de spelleider vond ik het sterkst, dat perspectief vond ik ook erg leuk. Het is een opvallende schrijfwijze, maar wel leuk.

IMG_5853

Echter vond ik de geschiedenis van bepaalde karakters niet goed uitgewerkt. En waar ik me ook aan ergerde, was dat de leeftijd van de karakters niet duidelijk was. Zitten ze in de tweede klas of in de vijfde? Of is dat het Franse systeem en is dat niet naar het Nederlandse schoolsysteem vertaald? Het bleek dat sommige al studeren, anderen in hun laatste jaar: vier van de zes zijn minderjarig. De personages voelden veel jonger aan.

IMG_5854

Waar op de achterflaptekst staat dat dit een super spannend boek is dat gaat over een spel op leven en dood, ben ik het daar volledig mee oneens. Het is niet spannend! Daarnaast was de wending die er kwam niet verrassend ofzo. Alles was gewoon gewoontjes, neutraal, niet per se saai, maar niets bijzonders. Al met al raad ik dit boek niet aan.

IMG_5855

Reageer gerust! :)

