Media Monday: woorden

Tot vorig jaar leerde ik Latijn op school en zoals het nou eenmaal gaat bij vakken laten vallen is alle eerder geleerde kennis al snel weg. Maar dit woord weet ik nog en wil ik jullie vandaag graag leren, want zoals ik het bekijk, heeft het van alles te maken met boeken!

legere: verzamelen, kiezen, lezen

Voor bovenstaand woord leerde ik die drie betekenissen. Komt niet echt met elkaar overeen, toch? Dat leek mij ook, maar zodra je het op boeken toepast, zijn de overeenkomsten meteen duidelijk. Kijk maar mee naar dit proces!

  1. Verzamelen
    Eerst verzamel je alle boeken. Kopen in de boekhandel of bij een boekenfestijn, ruilen met anderen of leuk als verjaardagscadeau: alles kan!
  2. Kiezen
    Vervolgens staan ze allemaal in je kast en kan je trots zijn op je verzameling (bekijk hier mijn verzameling). Het is nu tijd voor een ingewikkelde stap: het keuzeproces [insert onheilspellende muziek].
  3. Lezen
    Nadat de keus is gemaakt (niet getreurd: uiteindelijk komen ze allemaal wel aan de beurt!) is het tijd om het boek te gaan lezen. Jippie!

Zouden de Romeinen in de toekomst hebben kunnen kijken en met deze betekenis de struggles van boekenwurmen tegenwoordig kunnen bepalen?

Nog meer woord-gerelateerd nieuws: vanaf morgen kan je weer stemmen op Het woord van het jaar 2015 bij Van Dale! Lees hier meer over deze verkiezing van vorig jaar. 

Reageer gerust! :)

