Interview | Mijn magische Dreuzelzusje

Na het succes van het interview met mijn vader heb ik besloten de reeks interviews door te zetten. Deze keer is het woord aan mijn zusje Joni. Ze is vandaag jarig, van harte gefeliciteerd! Mijn allerliefste zusje houdt ook van lezen en heeft genoeg fandoms. Tja, dat kan ook niet anders met een boekenwurm zoals ik als zus, toch?

Even voorstellen: mijn zusje Joni (13)

Een ticket voor Zweinstein staat bovenaan haar verlanglijstje. Ze is geen talenmens, maar toch een boekenwurm. Heeft door Harry Potter het lezen ontdekt. Beweert altijd young adult boeken te blijven lezen. Draagt het liefst de hele dag door haar Harry Potter-pyjama én kleding. Is fan van veel boekenseries en houd de mooiste quotes bij in een boekje. Brugpieper, helaas als Dreuzel, op het atheneum. Acteert en speelt basketbal. Luistert non-stop Ed Sheeran. Filmfanaat. Is creatief en tekent, knutselt en spuit het liefst overal graffiti onder het motto: ‘The earth without art is just eh’.

IMG_8324

Joni’s kunst op haar boekenplank

Boekenseries

Lievelingsboek? Domme vraag, dat is Harry Potter. Ze heeft de hele serie ‘pas’ twee keer gelezen en elke film al vier keer gezien.

Deel vier en zeven zijn mijn favoriet. En eigenlijk ook deel 1, en 2 en de rest. The Hungergames en Divergent trilogieën staan ook in de top 3. Ik ben ook fan van Percy Jackson, The Mortal Instruments, Gone, Legend, The Maze Runner, Superhelden.nl en The Fault in Our Stars. Voornamelijk series, want in één boek kan je niet echt iets laten uitkomen; het bereiken van een doel duurt langer dan een boek. Daar zijn series zo geschikt voor.

Ik lees boeken uit een serie niet achter elkaar uit. Als ik dat doe, vergeet ik het vorige deel steeds weer heel snel, daarom lees ik altijd een boek tussendoor. Vandaar dat er nog een hoop laatste delen van verschillende series in de wachtrij staan. Maar dat is geen probleem; je moet wel iets hebben om naar uit te kijken.

Cliffhangers zijn leuk, als je maar te weten komt hoe het verder gaat. Ik denk zelf wel na over een mogelijk vervolg, maar zelf een vervolg schrijven? Nee, dat talent heb ik niet. Ik beleef het verhaal liever in mijn hoofd dan dat ik het op papier schrijf en wegstop in een boekje.

Boekverfilmingen

Tegenwoordig wordt alles verfilmd. Joni is een fanatiek filmkijker, maar leest meestal wel ‘’braaf’’ eerst het boek.

Ik vind dat Superhelden.nl (Marcel van Driel) ook verfilmd moet worden. En dan speel ik erin mee! Het is een Nederlands boek en het speelt zich in Utrecht af, dat is een realistisch doel. Dan moet ik wel de audities in de gaten houden.

Iris of Fiber lijkt me leuk om te spelen. In je hoofd ben jij degene die alles beleeft, in een film ben je als acteur degene die het meemaakt. En dat ben je dan ook voor de anderen, zoals Daniel Radcliffe voor mij Harry Potter is.

Acteurs beïnvloeden namelijk je beeld. Dat is deels negatief; bij sommige karakters weet ik mijn verbeelding die ik in het boek had niet meer door de films. En bij The Hungergames kwam ik er pas bij de film achter dat Coin een vrouw is!

joniinsta2

Keuzes

Favoriete leesplek?

Mijn bed. Een quote: ‘we read in bed, because reading is halfway between life and dreaming’.

Boek vs. film?

Op zich is het leuk dat je ook een andere kant van het verhaal ziet. Voor de mensen die de boeken niet lezen is de film wel beter, ook al lezen ze de boeken dan juist niet meer. Een film zal een boek in ieder geval nooit kunnen evenaren!

Elektronisch boek vs. fysiek boek?

In bed is een e-reader wel handiger, dat leest lekkerder. Maar een boek heeft dat ‘ik heb het en het is van mij’-gevoel.

Dagje ruilen met een karakter?

Harry Potter of Percy Jackson.

Paperback vs. hardcover?

De buigzaamheid boeit me niet, maar het uiterlijk wel. Ik kan er niet tegen als boeken niet in dezelfde uitgave zijn uitgegeven. Dan ben ik diep teleurgesteld in de uitgever en vormgever.

Favoriete quote?

Those who don’t believe in magic, will never find it (The BFG, Roald Dahl). En ja, ik geloof in magie! Ik zou willen vliegen, dan kan ik zwerkbal spelen. Ik ben de zoeker, maar wil Harry niet als tegenstander. Ik wil hem niet tegenwerken en zijn vijand zijn – en ik wil niet van hem verliezen.’

Anderen

Het leven van mensen die niet lezen is niet compleet. Het is zwak als ze het niet eens proberen: eigen schuld, dikke bult, je hebt pech dat je dat plezier nu mist. Je kan pas zeggen dat je niet van lezen houdt als je het echt geprobeerd hebt.

Ik heb een aantal vriendinnen aan het lezen gekregen. Ik raad ze mijn favoriete series aan, die vinden ze helemaal vet cool. Een vriendin raadde mij Percy Jackson aan toen ik die nog niet gelezen had. Een boek staart haar meestal aan: ‘Lees me!’ Dat herken ik heel goed.

Lezen voor school

Als het een leuk boek is, is het prima te lezen voor school. Ik vind wel dat leerlingen vrij moeten zijn in hun keus. Verplichte opdrachten verpesten daarnaast het leesplezier bij sommige kinderen, dat is zonde. Laat de school kinderen eens goed lezen, verpest het meteen hun motivatie om te blijven lezen!

Wij krijgen ook tijd om tijdens de Nederlandse les te lezen. Als iemand in een boek doodgaat en het heel zielig is, kijken ze me wel raar aan. Thuis huil ik diep van binnen nog harder.

Op een dag las ik in de trein The Maze Runner. De trein arriveerde toen ik de laatste 30 pagina’s aan het lezen was. Ik had bijna het station gemist: ik hoorde de omroeper niet omdat mijn boek zo zielig was. Nog net op tijd haastte ik me de trein uit. Maar mijn boek was niet uit.

joniinsta1

Nog meer

Joni doet meer met boeken dan alleen lezen. Ze kijkt onder andere de films, luistert liedjes, zoekt plaatjes op en deelt die op haar Instagram-account genaamd @reading.is.dreaming

Ik plaats grappige herkenningsplaatjes van allemaal leuke boeken en films. ‘Reading is dreaming with open eyes’, vandaar mijn Insta-naam.

Ik raad Joni regelmatig boeken aan en die adviezen neemt ze ter harte. Zo staat De Vijfde Golf dankzij mij op haar verlanglijstje. Hebben jullie ook nog aanraders voor Joni? Ze houdt van young adult dystopie, science-fiction en fantasy, zolang het maar spanning bevat en het boek je meesleept.

It are the books you read when you are young that live with you forever.

7 Comments

  1. Pingback: Interview | Mijn moeder: ‘Wat zouden we moeten doen als we niet konden lezen?’ | Femke leest!

Reageer gerust! :)

