Mening | Simon vs. & #strijdvoordiversiteit

Als lid van de Hebban Young Adult Club van 10 mocht ik een boek voor de verschijning lezen, namelijk Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld. Uitgeverij Blossom Books was helemaal enthousiast over dit boek, en de vraag was of wij het ook zo ‘hot’ vonden. Mijn mening en die van vier andere leden is te lezen in dit artikel op Hebban: een unanieme ‘hot’ voor Simon! Ik werd blij van dit boek en wil graag meer vertellen dan een korte mening in 250 woorden. Ik heb het over de originaliteit van dit boek en vertel hoe Blossom Books strijd voor diversiteit.

Over het boek en mijn mening

Simon is hopeloos verliefd op zijn online crush Blue, maar hij heeft geen idee wie Blue in het echte leven is. Dan krijgt iemand anders onbedoeld mailtjes te zien en wordt Simon gechanteerd. Ingewikkelde drama’s, liefdes, gevoelens en bovenal veranderingen vinden plaats. Ondertussen wordt Simon nieuwsgierig en wil hij Blue ontmoeten.

IMG_8955

Klinkt als een leuk liefdesverhaal? Ik zal je wat vertellen: Blue is een jongen. Een boek met een homoseksueel hoofdpersonage dus. Dat lijkt origineel; zoveel diversiteit is er immers niet in boeken. Blank en hetro is immers de norm, daar lezen we over.

Een boek met een homoseksuele hoofdpersoon lijkt dus origineel omdat we er nooit over lezen. Maar eigenlijk denk ik dat dit een soortgelijk liefdesverhaal is als het zou zijn tussen een jongen en een meisje. Een online crush, uitgelekt geheim, chantage? De ingrediënten voor een groot drama. Maar is het belangrijk dat het misschien niet zo uniek is als het lijkt? Nee. Het gevoel dat ik bij dit boek heb is wel bijzonder, daar draait het voor mij om.

IMG77b

#Strijdvoordiversiteit

Daarnaast is dit een boek met een boodschap: het gaat niet om de verpakking, om het label dat erop is geplakt of het hokje waarin iemand is geduwd. Het gaat om het innerlijk. Om dat aan te kaarten heeft Blossom Books twee covers onder hetzelfde ISBN-nummer in het leven geroepen: een blauwe en een rode. Twijfels als je moet kiezen, maar de grap is dat het daar niet om gaat. Het verhaal is dat wat telt.

Simon is het gezicht van de Nederlandse campagne die strijdt voor diversiteit. De rest van de wereld verwacht dat alleen degene die buiten de norm vallen hun seksualiteit verantwoorden. Simon en Blue vragen zich af waarom. Dit zijn interessante vragen om over na te denken. Ik ben het daarmee eens en sta achter de campagne. Blossom Books roept iedereen op om uit de kast te komen. Kijktip: dit filmpje. En check ook de Facebookomslagen.

IMG34b

Een gave tas en oreo’s

Dit boek moet je hebben. De uitgave is sowieso heel mooi, want aaibaar. Het voelt gewoon lekker, oké. En als je toch bezig bent, neem dan ook meteen die gave tas erbij. Check ‘m hier: voor slechts 4,50 wordt ie bij je thuisbezorgd! En die oreo’s? Oreo’s hebben – zoals je merkt – een bepaalde rol in het boek: Simon is er dol op. Ik kreeg er geen honger van, maar het is wel een leuk ‘symbool’ als toevoeging aan het boek.

Maar ach, daar gaat het niet om: het gaat niet om het jasje, maar om de inhoud! En om die inhoud moet je het boek lezen. Bestel Simon hier op Bol.com. Rood of blauw, dit keer is de keus niet aan jou!