Recensie | Kwaad Bloed – Jennefer Mellink

Titel: Kwaad Bloed
Auteur: Jennefer Mellink
Uitgever: Clavis (juni 2015)
Genre: Young Adult thriller
Mijn waardering: 7/10
Koop dit boek bij Bol.com

Als haar beste vriend dood wordt aangetroffen na een feestje, besluit Eileen zich met het politieonderzoek te bemoeien. Ze gaat op onderzoek uit en doet schokkende ontdekkingen. Veel mensen lijken een motief te hebben, of beeldt ze zich dat slechts in? Door alle heftige gebeurtenissen wordt ook Eileens eigen akelige verleden weer opgerakeld en ontdekt ze dingen die ze niet had willen weten…

IMG_6936

(Te) Gedetailleerd

Het boek bevatte veel gedetailleerde informatie, die soms nutteloos was en lang niet altijd even aanvullend en nodig. Er werd bijvoorbeeld verteld wie welke soort koffie dronk en in wat voor bekers die op het dienblad staan. Deze gedetailleerde schrijfstijl was enigszins langdradig en haalde voornamelijk de vaart uit het verhaal: korter en bondiger was spannender geweest.

Aan de andere kant denk ik wel dat Jennefer zich met de keus voor deze schrijfstijl onderscheidt: achtergrondinformatie bij personen hoort ook wel bij een boek als deze waarin een moord wordt opgelost, je weet maar nooit waar je een (verborgen) hint aantreft!

Speurtocht

Na een pagina of honderd kwam er een tweede perspectief van Kars. Hier is een hele andere schrijfstijl gebruikt en hij onderscheidt zich op die manier van Eileen. Deze agressievere manier sprak mij echter minder aan. Met de introductie van dit perspectief zag je ook een andere kant van het verhaal en van Vince’s leven. Hierdoor kwamen ook meerdere verdachte mensen in beeld. Zo werd het interessant.

Voor mij als lezer was er namelijk ook een ‘speurtocht’. Bij bepaalde dingen had ik zo mijn vraagtekens staan, er was een verdachte samenloop van omstandigheden. Echter ben ik nog steeds van mening dat er veel overbodige informatie geschrapt had kunnen worden.

Afsluiting

Het einde was origineel. Er werd in de laatste pagina’s goed naartoe gewerkt zodat ik het uiteindelijk bij het juiste eind had. Mooi uitgedacht; leuk dat het mogelijk was om het goed te raden (leuk voor de interactie) maar toch lag het niet voor de hand en was het niet voorspelbaar. De meeste thrillers die ik lees, hebben een geanalyseerd einde. Dit einde is daarentegen redelijk open, wat ik best wel kan waarderen. Ik denk dat het zo mooi is afgerond!

Conclusie

Al met al is Kwaad Bloed een aanrader als je je wil onderdompelen in een leuke wereld. Wil je een vlotter boek lezen zonder al te veel gedoe, kies dan een ander boek. Ikzelf heb me vermaakt en het einde is heel goed blijven hangen: de originele verhaallijn en plot heeft indruk op me gemaakt! Ik ben zeker van plan Jennefers andere jeugdthriller, haar debuut Gebroken, ook te lezen.

2 Comments

  1. Pingback: Verschijnt binnenkort | 4 boeken die ik wil lezen | Femke leest!

  2. Pingback: Recensie | Gevarenzone – Jennefer Mellink | Femke leest!

Reageer gerust! :)

