Recensie | Het boek van voorheen – Jen Minkman

Titel: Het boek van Voorheen
Auteur: Jen Minkman
Uitgever: Storm Publishers (30 april 2016)
Genre: young adult, dystopie
Mijn waardering:

De zestienjarige Leia woont al sinds haar tiende in het landhuis en leidt daar een geïsoleerd leven, samen met de rest van de jongeren. Diep vanbinnen is ze altijd nieuwsgierig geweest naar wat er schuilt achter de Muur die het eiland in tweeën deelt. Wanneer ze op een avond wegrent van Sol, hun wrede leider, ontmoet ze Walt, een van de Dwazen van achter de Muur. Hij vertelt een heel andere waarheid dan waarmee ze is opgegroeid. Wat blijft er nog over van haar wereld als de Muur uiteenvalt?

IMG_0331

Dit verhaal bestond oorspronkelijk uit twee novelles. Het verhaal Het Eiland las ik al eerder in de verhalenbundel In Opstand (recensie). Omdat ik dat verhaal goed vond, was ik ook nieuwsgierig naar Het boek van voorheen; ik was benieuwd hoe Jen dat uiteindelijk tot een apart boek heeft geschreven. Vandaar dat ik blij was toen ik een digitaal vooruitexemplaar mocht ontvangen om te recenseren. Jen Minkman en Storm Publishers: bedankt!

Sprookjesachtige sfeer

Jen heeft een eigen wereld opgebouwd, een wereld met een verleden dat aanvankelijk onbekend is. Gaandeweg kom je erachter dat niet alles klopt en dat er mensen zijn die de hoofdpersonages Leia en Walt leugens voorhouden. Of het verhaal zich in het verleden of in de toekomst afspeelt is voor mij niet echt relevant. Het speelt zich in ieder geval niet af in de huidige wereld. Er is een Muur en er zijn twee groepen mensen die een bepaald beeld van elkaar hebben. Leia hoort bij de ene, Walt bij de andere.

De sfeer die de cover oproept is ook wat ik voelde tijdens het lezen. Een beetje mysterieus, op zoek naar de waarheid om te ontdekken of het waar is dat hen alleen maar leugens zijn voorgehouden.

Een verhaal met een samenleving die opgesplitst blijkt te zijn vind ik niet zo heel origineel, zo ken ik wel meer boeken. Maar het blijkt wel een originele inkleding te hebben. Het verleden van de samenleving is heel goed uitgedacht en hoe de geschiedenis van oost en west is verlopen komt mooi samen. Ook de personages uit het verleden zijn goed uitgedacht.

Interessant ingekleurd

De hoofdpersonages van het heden vond ik iets minder. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het ik-perspectief van Leia en Walt. Ik vond het interessant om te lezen hoe zij elk anders leven, een andere cultuur hebben. Op een gegeven moment kruisen hun paden en tja het zijn een jongen en een meisje. Eén en één is twee, dus we kunnen wel raden hoe dat verder gaat. Dat werd helaas steeds overheersender en daarom verliet ik het boek na het einde ook met een ‘mwah’ gevoel.

Ook had ik een beetje moeite met het tijdsverloop; ik weet niet hoeveel tijd er is verstreken. Het verhaal wordt chronologisch verteld, maar de tijd sprong een beetje vaag. In een bepaald hoofdstuk staat dan ”de afgelopen maanden”, terwijl de gebeurtenis waarop gedoeld wordt zich het vorige hoofdstuk nog had voorgedaan.

Wel iets leuks vind ik hoe Jen de werelden inkleurt met details. Zo komt de uitspraak ”Waarom in scheepsnaam?” voor, een variatie op ”in vredesnaam” natuurlijk. Ze heeft daarnaast ook de mythologie van de culturen uitgedacht. Het boek leest vlot, omdat de korte hoofdstukken steeds eindigen met een cliffhanger.

Ondanks de minpuntjes vond ik dit een fijn boekje om te lezen ter ontspanning.

Op vrijdag 15 april is de boekpresentatie tijdens het young adult evenement in Alphen aan de Rijn. Het boek is dan te verkrijgen en lees hier wat voor leuks er nog meer te doen is op deze avond! Vanaf 30 april ligt Het boek van voorheen ook in de boekwinkel.