Recensie | Aan alle jongens van wie ik hield – Jenny Han

Sinds 4 april ligt de Nederlandse vertaling van To all the boys I’ve loved before in de winkel. Moon heeft het eerste deel van deze duologie van Jenny Han uitgegeven. Ik heb het boek voor de verschijning mogen lezen, benieuwd wat ik ervan vind?

Over het boek

Zodra Lara Jean over een liefde heen is, sluit ze die periode af door een brief aan de desbetreffende jongen te schrijven. Deze brieven verzamelt ze onder haar bed. Op een dag is de doos weg, inclusief alle brieven: die zijn gepost. Ook de laatste, die aan het vriendje van haar zus is gericht.

IMG_9535 (ja)

Hot or not?

Ik ben lid van de Hebban Young Adult Club van 10 en daarom mochten we weer over een te verschijnen boek onze mening geven. Na een unaniem ‘hot’ oordeel over Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld zijn we nu wat kritischer geworden. Ik gaf het boek zelf een ‘not’, je leest hier in het artikel op Hebban waarom.

Grijze mening

Tijdens de meeting bij uitgeverij Moon had ik het met redacteur Nynke ook over dit soort zwart-wit oordelen. Mijn mening is niet namelijk alleen maar negatief, dat leg ik ook uit in het stuk. Toch zijn dit soort dingen heel makkelijk voor lezers. Als ik zelf een recensie lees, is het cijferoordeel of de sterrenbeoordeling één van de eerste dingen waar ik naar kijk en soms ook het enige. Dan denk je meteen te weten of je dit boek wel of niet moet lezen.

Zo werkt dit ook bij Hot or not. ‘Slechts’ twee panelleden geven Aan alle jongens van wie ik hield een ‘hot’, dus dan denk je al gauw dat het daarom een slecht boek is. Dat is niet zo. Een kant kiezen is moeilijk.

Filmrechten verkocht

Volgens Moon Uitgevers is dit een feelgood-liefdesverhaal en daar moet je maar van houden. Ik vond het ‘mwah’. Wil je weten waarom je dit boek wel zou moeten lezen? Daarvoor check je het artikel. Wist je dat ook de filmrechten verkocht zijn? Ik ben zelf heel benieuwd, dit boek zie ik namelijk wel voor me als een film.

Ook ben ik benieuwd naar het tweede deel in de serie. Ik denk dat ik die ook wel wil lezen, het is gewoon een fijn boek ter ontspanning. En ja, ik wil weten hoe het verder gaat. Er zijn namelijk zoveel jongens; wie zal ze kiezen? We zullen zien!

Wat vind jij van de cover van dit boek? Is dat wat je ook verwacht bij het verhaal?

Reageer gerust! :)

