Verslag | Auteursbezoek Becky Albertalli (vs. YALFest)

Je hebt er ongetwijfeld van gehoord, erover gelezen op sociale media, alles gevolgd via blogs en misschien ben je er wel naartoe geweest: Young Adult Literatuur Festival, kortweg YALFest. Afgelopen zondag was de Winkel van Sinkel in Utrecht gevuld met 400 boekenwurmen en 7 buitenlandse auteurs, waaronder Becky Albertalli, auteur van Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld. Ik heb haar gisteren ontmoet bij de Utrechtse kinderboekhandel!

En, hoe was het?

Het was heel leuk! We zaten boven in de winkel in een kringetje met ongeveer 15 mensen die aanwezig waren, heel leuk. Onder het genot van heerlijke chocoladeoreo’s en terwijl we thee dronken praatten we over haar boek en alles daaromheen. We hadden het over labels, de standaard die er is, boeken die onder #strijdvoordiversiteit vallen, de Simonmovement en veel meer. Becky is echt heel aardig en het was een gezellig groepsgesprek. Ze vertelde ook een geheim over haar huidige schrijfprojecten!

Heb je ook een handtekening gescoord?

Aan het einde was er nog tijd om je boek te laten signeren. Ik had mijn boek er speciaal voor mee genomen en ze heeft er iets in geschreven, blij! Ook vroeg ik haar toen welke cover ze mooier vindt – blauw of rood? Ze zei dat ze niet kon kiezen. Ook het idee van Blossom Books achter de twee verschillende covers onder hetzelfde ISBN-nummer dat het niet gaat om het jasje maar om de binnenkant vindt ze heel goed!

IMG_0702

Maar waarom ging je eigenlijk niet naar YALFest?

Ik heb er bewust voor gekozen om geen kaartje te kopen. Ten eerste had ik toen geen idee wie al die auteurs waren (op dit moment heb ik drie van de zes boeken gelezen). Bovenal leek het me een heel groot opgezet evenement; best wel onpersoonlijk is. Veel rijen en dan is er geen gelegenheid om een praatje te maken en boeken te laten signeren. Misschien is het leuker als het in kleinere groepen gebeurt – zowel het fotomoment als de workshops. Zoals de organisatie zelf zegt is een festival ook anders dan een auteursbezoek, terwijl dat laatste juist is wat ik leuk vind. Daarom vind het wel leuk dat Becky naar Utrecht kwam voor zo’n auteursbezoek!

Ga je volgend jaar wel?

In 2017 komt YALFest terug, de datum is al bekend evenals wat auteurs. De kaartverkoop start 1 mei, kijk voor alle informatie op hun site. De workshops zijn iets wat me sowieso heel leuk lijkt en natuurlijk is het ook gezellig, maar ik denk niet dat ik ga. Ik vind het allemaal heel leuk dat het georganiseerd wordt en het is leuk om te volgen want daar word ik ook blij van, evenals dit soort auteursbezoeken. Het is toch wel speciaal dat buitenlandse auteurs naar Nederland komen, hoewel ik die boeken minder vaak lees.

Al met al was mijn middag met Becky geslaagd! Lees mijn recensie van haar boek hier

Ben jij naar YALFest geweest? Wat vind je van dat soort festivals of heb je liever een auteursbezoek?

De foto van Becky en mij bovenaan dit artikel is genomen door Dorothé van de Utrechtse kinderboekwinkel.

9 Comments

  1. Aha, dus die twee verschillende covers van Simon zijn geen andere verhalen. Ik stond van de week met allebei de kleuren in mn handen en was helemaak in de war want de titel etc was hetzelfde enzo. Ik dacht dat het deel 1 en deel 2 was ofzoiets dergelijks… Super leuk dat je de auteur ontmoet hebt! Ik snap ook dat je het kleinschalige wat leuker vind. Ik ben zelf niet naar YALfest geweest, dus kan daar niet zoveel over zeggen, maar het lijkt mij ook fijner één op één met de auteurs te kunnen kletsen.

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Tag | Simon vs. Booktag | Femke leest!

Reageer gerust! :)

