Interview | Mijn moeder: ‘Wat zouden we moeten doen als we niet konden lezen?’

Hoera, het is weer tijd voor een nieuw interview! En wat past er nou beter op Moederdag dan een interview met mijn moeder? Vandaag zet ik haar in het zonnetje. Ik betwijfel of ik zonder een boekenwurm als moeder ook zo van lezen zou houden!

Even voorstellen: mijn moeder…

heeft een boekenkast die voller is dan op het eerste gezicht lijkt, omdat die dubbellaags is ingericht. Lijkt op vakantie altijd een marathon te lezen dankzij de e-reader. Is sinds het ontstaan van Elly’s Choice lid en heeft alle boeken gedownload, maar er nog geen een gelezen door een grote fysieke to be read stapel – waar geen eind aan lijkt te komen, omdat het onmogelijk is om te stoppen met boeken kopen. Leest sowieso dagelijks kranten en tijdschriften en voor het werk natuurlijk heel veel. ‘Ik zou niet weten wat we moeten als we niet konden lezen.’

Favoriete boek:

Op vakantie wil ik snel lezen, mijn hoofd uitzetten en nergens aan denken. Dan lees ik graag thrillers, bijvoorbeeld van Baldacci. Jan Siebelink is één van mijn favoriete auteurs wat betreft literatuur, net als Voskuil. In dat genre lees ik graag over dingen die herkenbaar zijn.

Wat kies je of wat doe je?

Nieuw of tweedehands?

Nieuw. Tweedehands is ook prima, maar dan niet zo beduimeld; ik wil wel een fris boek, zonder dat er in gekladderd is of dat het vol zit met koffievlekken, dat vind ik niks. Op de boeken die ik bij de bibliotheek heb gekocht staat op de zijkant een symbool voor het genre, dat vind ik zonde van de boeken en stom, omdat het opvalt als het boek in de kast staat.

IMG_0763

Zie je het bibliotheekboek?

Stand-alone of serie?

Het nadeel van een serie is lang wachten op een volgend deel. Dus ik kies het liefst voor een serie als de serie al klaar is; dan kan ik ‘m in één keer lezen. Maar dan wil ik ‘m wel in de goede volgorde hebben, want in mijn kast staan ook series waar één deel van mist en dan lees ik de boeken verkeerd.

Favoriete leesplek?

Een lekkere stoel, maar de trein is ook een goede leesplek als het stil is. Of aan het zwembad op vakantie. Als ik eenmaal gegrepen ben door een boek kan ik me heel goed concentreren en heb ik nergens last van. Maar als mensen in de trein hard praten –zelfs in een stiltecoupé– is dat irritant.

Het boek met de rug naar boven leggen of een ezelsoor vouwen?

Ezelsoor. Sommige boeken zijn niet stevig genoeg gebonden om ze met de rug naar boven te leggen. Ik maak wel een klein oortje, zodat niet de hele bladzijde is verpest. Maar meestal heb ik een papiertje of boekenlegger.

Je bent halverwege een boek en je vindt het echt niks…

Ik vind meestal dat ik het toch uit moet lezen, soms grijpt een boek je pas als je over de helft bent. Anders laat ik het gewoon liggen, dan denk ik: ‘het komt nog wel’. Het is niet zo dat een boek je automatisch vanaf de eerste tien pagina’s al pakt, je moet het wel een kans geven.

De delen van een serie matchen niet…

Ik heb het liefst dat alles mooi bij elkaar past. Tegenwoordig worden er van een boek veel verschillende uitgaven gedrukt. Zeker als je op tweedehandsmarkten gaat struinen, lukt het niet om ze in dezelfde serie te hebben. Die nieuwe uitgaven vind ik verwarrend, dan denk je dat er een nieuw boek is verschenen, dus het komt ook wel eens voor dat ik een boek dubbel koop.

IMG_0767

Je ziet dat de ruggen niet overeenkomen

Zit liefde voor lezen in de familie?

Mijn vader was ook een bibliofiel. Hij spaarde encyclopedieën waar het hele huis vol mee stond. Zijn kamer rook heel erg naar oud papier. Hij vond dat er bij mij ook op elke lege plek op de muur nog een boekenplankje kon, maar dat vond ik te ver gaan.

Mijn moeder is een meesterspaarder; ze kan heel goed missende delen in een serie zoeken. In haar portemonnee zit altijd een lijstje van boeken die we nog niet hebben en dan zoekt ze fanatiek, bijvoorbeeld op de Deventer boekenmarkt, waar wij ook naartoe zijn geweest.

We hebben alle boekenweekgeschenken, zowel voor volwassenen als van de kinderboekenweek. Als we tijdens de boekenweek met z’n allen boeken kopen, willen we ook alle exemplaren meenemen waar we recht op hebben, ook omdat we er gratis mee kunnen reizen met de trein.

IMG_0769

Dit is slechts een deel van de verzameling boekenweekgeschenken. Boven: volwassenen, onder: kinderen

Vroeger

Sinds mijn vierde kan ik lezen. Toen ik de kinderafdeling van de bibliotheek uit had, kwam mijn moeder met een doos van zolder waarin haar jeugdboeken zaten, die ik ook allemaal heb gelezen. Na een tijd kreeg ik van de bibliotheek toestemming om alles te lezen. Ik had toen ook twee bibliotheekkaarten, anders kon ik niet genoeg boeken lenen.

Vroeger las ik ook feministische boeken, maar daar hebben we er inmiddels veel van weggegooid bij de opruiming omdat ons huis vol was. De feministische boeken verdwenen in de blauwe bak, omdat de tweedehandszaken er ook weinig meer om geven.

Keesings Historisch Archief hebben we natuurlijk nog in de kast staan. Dat vind ik een belangrijk historisch naslagwerk. Het is zo jammer dat dit nu niet meer verschijnt. Het is te duur en mensen zoeken liever digitaal informatie, dus nu kan ik niet meer verder sparen.

IMG_0776

Keessings Historisch Archief; slechts een deel van de dikke boeken

Lezen voor de lijst

Ik las alles van de verplichte lijst. Ik weet nog dat Jan Wolkers op dat moment niet op de Nederlandse lijst stond, terwijl ik vond dat je die ook mocht lezen. Het duurde even voordat ik daar toestemming voor had. Dat gold ook voor de Engelse lijst met hele traditionele boeken. Ik wilde boeken lezen van Marilyn French. Daarvoor moest de sectie Engels eerst overleggen of het wel literatuur was.

Het is zonde als scholieren nu niet meer een selectie van de oude boeken lezen, dit is wel nodig om te begrijpen hoe de tijdsgeest in elkaar zat. Dus een deel van de literatuur moet verplicht blijven om te lezen op school, vind ik.

Young Adult

Ik heb zelf de Harry Potter serie gelezen nadat Joni hem las. Ik zou er zelf niet opgekomen zijn, ik had nooit gedacht dat ik dat leuk zou vinden. Maar omdat ik benieuwd was wat zij las en waarom ze het zo leuk vond, las ik het. Harry Potter vind ik prachtige fantasie, ontzettend knap. De film en de boeken ondersteunen en vullen elkaar ook aan. Soms valt de verfilming tegen, of krijg je een ander beeld van het boek, maar bij Harry Potter is dit in perfecte samenhang.

Met het young adult genre is veel winst behaald. Vroeger hing het er een beetje bij, nu wordt jongerenliteratuur serieus genomen. En het is mooi om te zien dat het toch nog succesvol is, ondanks dat het lijkt dat minder mensen lezen, maar dat het aantal genres en doelgroepen zich uitbreidt.

 

IMG_0760

Dit is de grote to be read stapel van fysieke boeken. Let op: dubbellaags natuurlijk!

Lees ook de andere interviews in deze reeks:

4 Comments

Reageer gerust! :)

