Recensie | Waar ben je?

Titel: Waar ben je?
Auteur: James Lecesne
Uitgever: Pimento (augustus 2011)
Genre: roman
Koop
 dit boek bij Bol.com

De vijftienjarige Phoebe doet echt haar best, maar met gescheiden ouders en een humeurige zus ziet haar leven er niet bepaald rooskleurig uit. Wanneer haar neef Leonard bij hen intrekt, wordt haar leven er niet makkelijker op. Leonard draagt excentrieke kleren en valt nogal uit de toon. Door zijn opvallende verschijning wordt hij gepest en Phoebe wil liever niet samen met hem worden gezien. Dan verdwijnt Leonard ineens… Is hij weggelopen? Of nog erger: vermoord?

IMG_0532

Je moet bewust lezen

Omdat het verhaal vanuit de verleden tijd is geschreven, weet Phoebe (ik-persoon) al wat er is gebeurd. Ze heeft daarmee de tijd om veel details toe te voegen en dat doet ze dan ook uitgebreid – te uitgebreid naar mijn mening. Gedetailleerde beschrijvingen van kleding bijvoorbeeld. Ik moest m’n aandacht er goed bijhouden en heb vaak een pagina voor de tweede keer moeten lezen omdat ze afdwaalde door herinneringen en beschrijvingen.

Diep denken

Tijdens Leonards afwezigheid heeft Phoebe het heel veel over hem. Ze lijkt hem dus te missen, hoewel ze hem eerst vervelend vond en hem bovendien weg wilde hebben. Toch vind ik het wel logisch dat ze zo aan hem gehecht is geraakt: als iemand er niet meer is, besef je je pas wat diegene voor je betekent. Phoebe stelt daarom ook vragen rondom Leonard’s verdwijning, levensvragen die ik interessant vind. Thema’s zoals vooroordelen komen aan bod.

Een extra perspectief?

Phoebe vertelt dus een verhaal dat eigenlijk vooral draait om Leonards verdwijning. Het is duidelijk hoe de invloed op haar gezin is, maar ik ben wel meer benieuwd naar Leonard. Hoe komt het dat hij zo was in de tijd dat hij nog bij de familie was? Dat volg ik niet helemaal. Ik denk dat ik Leonard en zijn verdwijning beter had kunnen begrijpen als ik ook vanuit zijn perspectief las; het gaat immers over zijn afwezigheid.

Veelzijdig verhaal

Er zijn redelijk veel kleinere verhaallijnen. Het zijn er zo veel dat ik denk dat ik wat kleine zijtakken van de verhaallijn heb gemist. Zo is er op een gegeven moment een rechtszaak en ook was er ruimte voor een klein liefdesverhaal. Deze dingen zijn niet overbodig, ze zijn wel allemaal belang voor het verhaal. Alsnog is dit een boek waar je doorheen moet bijten, maar dan heb je wel een goed verhaal.