Recensie | Hate list – Jennifer Brown

Titel: Hate List
Auteur: Jennifer Brown
Uitgever: Callenbach (augustus 2012)
Genre: young adult roman, realistische fictie
Mijn waardering: ★★★★ (7.5/10)
Koop
 dit boek bij Bol.com

De lijst was eigenlijk haar idee. Maar Valerie kan haar ogen niet geloven als haar vriend Nick op een dag om zich heen schiet in de aula en doelbewust richt op de schoolgenoten op de lijst, de hate list met mensen aan wie ze hevig de pest hebben. Valerie komt in een nachtmerrie terecht.

IMG_0740

Ik verwachtte een chronologisch verhaal dat voor de schietpartij begint wanneer niemand iets vermoed, dan komt de schietpartij met vervolgens de afloop et cetera. Dat zou minder leuk zijn, want dan zit je eigenlijk de hele tijd te wachten op de schietpartij – op de achterflap staat immers dat die gaat komen.

Dat is niet het geval; hoe het wel is, is veel fijner. Je begint vijf maanden na de schietpartij, wanneer Valerie voor het eerst sinds het incident weer terugkeert naar haar school. Het heden wordt afgewisseld met krantenberichten, waarin verschillende slachtoffers en hun familieleden en vrienden en ooggetuigen aan het woord komen, en herinneringen. Ook zijn er terugblikken aan de dag zelf, 2 mei, complete stukken die zich in het verleden afspelen, zoals haar periode in het ziekenhuis.

Je weet aanvankelijk al best wel veel en dat wordt ingekleurd door herinneringen en gebeurtenissen in het heden. Veel nieuws is het eigenlijk niet, dat vind ik een beetje jammer. De grootste teleurstelling is wel dat ik Nick’s motief om te schieten nog niet weet. Er is een politieonderzoek gaande en je leest onder andere dat ze Valerie ondervragen – is zij schuldig of niet? Ik verwachtte dus ook dat ik er wel achter zou komen waarom Nick dit deed, of en zo ja, hoe hij het vooraf had gepland, ook over het laatste schot et cetera. Er resten nog wat onbeantwoorde vragen dus.

Waar het dan wel over gaat is Valeries leven voor en na het incident en hoe dat verandert. Het is dus niet veel meer ten opzichte van de achterflaptekst, alleen ken ik nu de personen en de details. Het gaat erover hoe Valerie haar leven weer op de rails krijgt – al moet ze eerst bedenken hoe ze haar leven wil leiden, wie ze wil zijn, voordat ze verder kan leven. Ze komt langs een psycholoog bijvoorbeeld en krijgt te maken met de vraag wie haar vrienden zijn. Iedereen gaat anders om met de schietpartij – sommigen zien haar als een held, anderen als schuldig.

De opbouw van het verhaal is prettig; het is net ”spannend” genoeg om het boeiend te houden zodat je door wil lezen. Het einde vond ik echt goed, een mooie afsluiting, want eerst vroeg ik me nog af waar het verhaal naartoe werkte. Al met al een boek dat me positief heeft verrast, een verhaal dat ik met een goed gevoel heb uitgelezen.

3 Comments

  1. Pingback: Wrap up mei en to be read juni | Femke leest!

Reageer gerust! :)

