Recensie | Elke dag – David Levithan

TitelElke dag
Originele titel: Every day
Auteur: David Levithan
Uitgever: Luitingh-Sijthoff (augustus 2013)
Genre: young adult
Mijn waardering: ★★★
Koop
 dit boek bij Bol.com

Iedere dag wordt de zestienjarige A wakker in een ander lichaam en leeft hij een ander leven. Hij kan zich nooit hechten, mag niet opvallen en zich nergens mee bemoeien. Tot hij ontwaakt in het lichaam van Justin en diens vriendin Rhiannon ontmoet. Vanaf dat moment wil hij nog maar één ding: elke dag, elk moment bij haar zijn.

Heel voorzichtig probeert hij met behulp van e-mails contact te maken, maar wanneer hij vergeet om zijn e-mailsporen te wissen, wordt zijn aanwezigheid opgemerkt door een jongen in wiens lichaam hij een dag doorbracht. En die is vastbesloten om A te ontmaskeren…

IMG_0744

Tof concept

Ik las dit boek omdat ik het concept van elke dag in een ander lichaam wakker worden heel tof vind. Een ander lichaam, maar dezelfde geest. Het hoofdpersonage A is niet meer dan een ziel. Als hij tijdelijk een lichaam bewoont, kan hij graven in het geheugen van de persoon die hij een dag vervangt.

Voor de schrijver betekent dit dat hij steeds een nieuwe persoon moet creëren, inclusief een nieuwe persoonlijkheid, een verleden en alle andere dingen die karakters levendig maken. Dit is de auteur goed gelukt; het laat de diversiteit in karakters, maar ook waar je je mee bezig kan houden in je leven, goed zien.

Maar ik vind het jammer dat de focus daar niet echt op lag. In het eerste hoofdstuk wordt het hoofdpersonage wakker als Justin. Justin heeft een vriendin, en daar wordt het hoofdpersonage (de geest) verliefd op. De volgende dag denkt hij nog steeds aan haar, hij kan haar vanaf dan niet vergeten. Hoewel hij weet dat het een onbereikbare liefde is, is zijn verlangen naar haar zo groot dat hij gaat kijken wat de mogelijkheden zijn.

Nadruk op liefde

De nadruk bij alle lichamen waar A zich na Justin in bevindt ligt dus op het missen van het meisje. Je vliegt door al die mensen achter het lichaam, die de auteur goed heeft uitgewerkt heen, en het is zo zonde dat dat nauwelijks naar voren komt. Als je fan bent van een romantisch verhaal is dat geen probleem, maar ik had het niet zo verwacht.

De vraag is dan ook: waar werkt het boek naar toe? Het voelt als een oneindig en eindeloos verhaal en dat is vervelend. Het is zo eentonig: er verandert niks als A een ander lichaam heeft, hij blijft slechts het meisje missen. Gelukkig gebeurt er ook iets anders. Hij neemt namelijk risico’s om bij haar te kunnen zijn, en dan ontdekt iemand op een geven moment zijn spoor. Dat is fijn ter afwisseling en houdt de lezer nieuwsgierig.

Het open einde kon ik helaas niet zo goed volgen. Daarom staat mijn mening tussen leuk en niet leuk in. Pluspunten voor het toffe idee, maar helaas speelde de onmogelijke liefde de grootste rol. Ben jij daar wel fan, geef dit boek dan zeker een kans. Waarschijnlijk had ik gewoon de verkeerde verwachtingen, maar voor mij was het een kwestie van een omschrijving die meer belooft dan de uitwerking waarmaakt.

2 Comments

  1. Ik vond zelf het open einde heel erg bij het boek passen, maar ik zag een tijdje terug dat er nog een vervolg komt vanuit A’s oogpunt, dus ik hoop maar dat dat voor mij dit deel niet verpest, maar misschien dat jij het juist wel interessant zou vinden als ik je recensie lees 🙂 Overigens zit ik ook nog steeds te twijfelen of ik Another day wil lezen, dat boek is vanuit het oogpunt van Rhiannon en ik vraag me echt af of het iets toevoegt…

    Liked by 1 persoon

Reageer gerust! :)

