Recensie | Verdoofd – Cis Meijer

TitelVerdoofd
Auteur: Cis Meijer
Uitgever: De Fontein (juni 2014)
Genre: jeugdthriller
Mijn waardering: 7/10
Koop
 dit boek bij Bol.com

Wanneer Lotte onverwacht een kaart ontvangt van haar zus Nina, die als fotomodel naar Parijs is vertrokken, krijgt ze argwaan. Op de kaart ontdekt ze de noodkreet HLP. Lotte beseft dat Nina in gevaar is en begint aan een beklemmende zoektocht in Parijs, waar ze ook achtervolgt wordt. Of hallucineert ze dat ze wordt aangevallen? Tot overmaat van ramp gelooft niemand dat Nina werkelijk in gevaar is. Ondertussen dringt de tijd… Zal ze Nina vinden?

IMG_0819

Speurtocht

Lotte zoekt naar haar zus Nina, maar dat is niet altijd even boeiend. Als ze al iets te weten komt, dan is dat niet over Nina’s verdwijning, maar over een aanwijzing van iets in haar leven. Over haar verdwijning weet je later pas veel meer. Je leert tijdens Lotte’s zoektocht daarentegen meer over Nina’s verleden en hints voor plekken waar ze zich kan bevinden. Pas als Nina is gevonden, weet je meer.

Daarom was het misschien leuker geweest als je tijdens het lezen iets vanuit Nina’s perspectief zou lezen, gewoon om je nieuwsgierig te houden. Maar in principe weet je alles aan het einde, dus dat is oké. Jammer dat het langzaam gaat, maar Lotte blijft wel bezig dus er is wel genoeg om over te lezen.

Bedacht

Overigens zitten er ook veel symbolen in de speurtocht, bijvoorbeeld de blaadjes van de klaproos, die je ook op de voorkant ziet. Leuk dat daar over na is gedacht! En het einde is ook origineel. Na zo’n einde denk ik ”dat had ik kunnen weten”! Dat is altijd fijn; het komt niet onverwacht, maar je hebt het natuurlijk niet door. Ook de scène van de ontmaskering is gedetailleerd uitgedacht. Zo komt Lotte’s softbalervaring opeens van pas en dat vind ik dan weer leuk omdat ik het gevoel heb dat het gepraat over haar sport en wedstrijden nut heeft voor het verhaal.

En verder..

De opmaak is ook leuk gedaan, want aan het begin van elk hoofdstuk zie je op een globale plattegrond waar dat deel van het verhaal zich afspeelt. Aan het einde is een overzicht van alle locaties opgenomen.

Ik vraag me ook nog iets af, moet Lotte niet naar school? Ze maakt zich zorgen over haar zus Nina naar aanleiding van die kaarten. Nadat ze haar vader heeft over gehaald, gaan ze naar Parijs zonder veel voorbereidingen te treffen. Ik kan me niet herinneren dat er iets is gezegd over school of vakantie (alleen dat ze wel softbaltrainingen en wedstrijden heeft en dat is meestal buiten de vakanties om).

Maar ook als het vakantie is, vind ik het wel vaag dat ze zomaar gaan. De vader houdt zich er namelijk best wel buiten en ik snap niet dat een ouder dan denkt ”lol ja laten we last minute naar Parijs gaan waar jij gaat zoeken naar je zus terwijl ik niet geloof dat we naar haar moeten zoeken en ik weet niet wat ik dan in Parijs ga doen maar we gaan gewoon omdat het kan”.

Conclusie

Een goed debuut is dit zeker. Er zijn natuurlijk wat minpuntjes, zo was het geen thriller die je in één keer uit wil lezen en waar je nachten lang niet van kan slapen. Maar het plot is goed en dat blijft wel even hangen.

Val blijft voorlopig mijn favoriet van Cis’ boeken en ik kan niet wachten tot Moordspel in september verschijnt!

2 Comments

  1. Pingback: Wrap up | Juni | Femke leest!

  2. Pingback: Bookhaul | Lente 2016 | Femke leest!

Reageer gerust! :)

