Recensie | Reboot – Amy Tintera

Laatst heb ik een manuscript mogen lezen, namelijk dat van Reboot van Amy Tintera. Dit was voor een Hot or not? artikel op Hebban. Inmiddels is dit boek verschenen bij Best of YA en daarom deel ik vandaag mijn mening ook op mijn blog! 

Hoe het concept in elkaar steekt

Het idee van Reboots klinkt cool: het leek me origineel om te lezen vanuit een perspectief van iemand die geen mens is. Ik was benieuwd hoe de ‘onmenselijkheid’ van het hoofdpersonage Wren was uitgewerkt. Dit is ook meteen vanaf het begin sterk neergezet met een prettige schrijfstijl en sfeer.

Reboots zijn na hun dood weer tot leven gekomen, maar dat niet als mens, maar als Reboot: een sterkere, snellere en onkwetsbaardere versie van een mens. Hoe langer je dood bent geweest, hoe wreder en onmenselijker je bent. Wren kwam pas na 178 minuten tot leven en is daarmee de dodelijkste Reboot die er is.

Dan gaat zij Callum opleiden. Callum is slechts tweeëntwintig minuten dood geweest en is nog praktisch menselijk. De opleiding gaat moeizaam, maar in Callums buurt voelt Wren zich ondanks haar 178 menselijk. Hoewel ze nog nooit een bevel heeft genegeerd, besluit ze Callum te redden als ze hem moet elimineren.

IMG_1713

Maar dan gaat het bergafwaarts

En dat is dan het punt waar ik het weg vind zakken. De hele Rebootwereld vind ik zo uniek, maar wanneer Callum in beeld komt, valt het een beetje in de clichés zoals we het al kennen. Een meisje, een jongen, en dan blijken ze elkaar toch leuk te vinden en opeens doen ze alles voor elkaar.

In dit geval vind ik dat zelfs nog ongeloofwaardiger, omdat Wren menselijk zou moeten zijn. Als je geen emoties kan voelen, kan je toch niemand liefhebben? Naarmate het verhaal vordert, wordt dit naar mijn mening meer overdreven: Wren doet echt alles voor Callum.

Ook twijfelt Wren hierdoor aan het opvolgen van bevelen, wat ze voorheen altijd heeft gedaan. In het young adult genre is dit thema van de twijfel aan gezag en autoriteit niet zo origineel meer.

En toch drie sterren

Ik beoordeel het boek met een ‘hot’, omdat het idee van Reboots een aanwinst in het young adult genre is. Het verhaal is niet ontzettend spannend, maar het is boeiend en ik vind het interessant om over deze situatie te lezen.

Het einde is goed en heeft me nieuwsgierig gemaakt: ik ben echt benieuwd naar het vervolg! Hopelijk valt dat niet in herhalingen over opstandig zijn tegen de autoriteiten.

IMG_1704

Ik ben niet de enige

We beoordeelden het namelijk allemaal met een ‘hot’. Dit is het artikel geworden en ik vind dat Lindy onze meningen leuk heeft samengesteld! Het boek is dus een aanrader en de rest is echt veel enthousiaster dan ik ben. Manon vindt het ook het beste young adult boek dat ze dit jaar tot nu toe heeft gelezen!

Win!

Ben je al nieuwsgierig? Gelukkig heeft Best of YA ook een winactie waar ik je dan nog even op wil wijzen. Best of YA brengt hiermee een aspect uit het boek tot leven: namelijk dat elke Reboot zijn minuten getatoeëerd op zijn pols als eerbewijs en ter identificatie krijgt.

Stel, jij wordt gedood en komt weer tot leven als Reboot: welke Reboot zou jij dan zijn? Doe de test aan de hand van het onderstaande schema!

Afbeelding bij de winactie van Best of YA

Als je mee wil doen aan de winactie, klik dan hier om te ontdekken wat je moet doen om kans te maken op het boek. Je hebt nog tot 12 juli. Ik ben zelf Ever, blijkt uit dit schema, dus een Reboot 56. Ik ben niet zo wreed, haha, en jij?

2 Comments

  1. Pingback: Bookhaul | Lente 2016 | Femke leest!

  2. Pingback: Vervolgdelen van je favoriete YA series! | Bibliofem

Reageer gerust! :)

