Recensie | Tien dingen die ik beter niet had kunnen doen

Titel: Tien dingen die ik beter niet had kunnen doen
Auteur: Sarah Mlynowski
Uitgever: 
De Fontein (mei 2015)
Genre: 
young adult contemporary
Mijn waardering: ★★★★
Koop
 dit boek bij Bol.com

Nu haar vader voor zijn werk naar Cleveland is verhuisd, woont de 16-jarige April tot het eind van het schooljaar bij haar vriendin Vi. Officieel onder toezicht van Vi’s moeder, maar die is op tournee. Alleen heeft April dát niet aan haar ouders verteld. Lang leve de vrijheid in een huis vol jongens en een roze hottub in de tuin! Of niet? En waarom staat Aprils vader ineens op de stoep?

Verwachtingen van het verhaal vs. de werkelijkheid 

Aan de ene kant klonk dit boek leuk en heerlijk relaxt, aan de andere kant verwachtte ik eigenlijk een beetje stom en cliché verhaal. Ik verwachtte een dom hoofdpersonage dat nergens bij nadenkt of juist wel maar niet haar eigen mening durft te zeggen en zich alleen maar laat leiden door haar vriendin, bij wie ze woont nu haar vader weet ik veel hoeveel kilometer verderop zit. Want dat is toch wat je doet als je ouders weg zijn; alleen maar dingen waar je later spijt van krijgt?

Nee, het was veel beter. Dit verhaal is gelukkig niet één en al drama waarbij het aanvankelijk leuk lijkt maar ze later alleen maar spijt hebben. April doet niet alleen maar domme dingen, ook gewoon leuke dingen. Zoals een bubbelbad kopen. Het is wel echt zoiets typisch wat je doet als er geen ouderlijk toezicht is, maar het is niet per se een domme actie. Volgens de achterflaptekst heeft ze daar spijt van, maar hij gaat niet kapot, is wel duur, maar ze heeft er geen schulden door en ze hebben er veel plezier van. Dus ik vind het prima.

Ook het punt van spijbelen valt mee. Het is geen vakantieperiode waarin ze helemaal losgaan: ze zijn gewoon alleen thuis tijdens de schoolperiode. Dat spijbelen is ochtendje of een dag niet naar school en ze zijn niet eens gesnapt. Er is dus geen gedoe, het is niet één en al drama. En dat is wel wat ik verwachtte aangezien dit op een lijst staat met dingen die ze beter niet had kunnen doen: ze zou gestraft worden, vader wordt gebeld, terwijl hij van niks weet omdat ze tegen hem liegt, et cetera.

Opbouw

Het boek is onderverdeeld in 10 hoofdstukken. In elk hoofdstuk wordt één van de 10 dingen behandeld die bij mijn uitgave op de achterflaptekst staan. Dit vond ik dus redelijk voorspelbaar: je weet wat er moet gebeuren, dus als het er bijna is, zie je het al aankomen. Maar er zijn ook wat dingen die niet vermeld staan op de achterflaptekst en er gebeurt genoeg om de 10 dingen heen.

Zijn die hoofdstukken dan niet super lang als je er slechts 10 hebt? Ja, maar ze zijn wel opgebouwd met duidelijke alinea’s en tussenkopjes. Op die momenten kan je dus goed stoppen middenin zo’n lang hoofdstuk. En gelukkig kom je ook weer snel in het verhaal, want ik vond het vanaf de eerste pagina al leuk. Over de helft was alleen niet alles even leuk, misschien omdat je dan wel genoeg van hetzelfde hebt gehad.

Maar ik ben blij met het einde, het verhaal is goed afgesloten en niet op een stomme manier. Ik vind dit zeker een aanrader, gewoon voor altijd als je een boek wilt lezen. Het is niet per se een zomerboek geschikt voor een dagje strand of juist voor een avondje thuis, maar gewoon leuk als je wilt ontspannen. Wat mij betreft is het zeker dat tientje waard, dus stop het snel in je winkelmandje bij Bol.com, waar dit boek nu tijdelijk 10 euro is.

Reageer gerust! :)

