Verslag | YA event bij boekhandel Van Piere

Het filmpje van deze young adult middag bij boekhandel Van Piere in Eindhoven heb je al kunnen zien, maar wat was er nou allemaal precies te doen? Vandaag vertel ik het en laat ik het zien, want ja, ik heb ook veel foto’s gemaakt 🙂

Afgelopen zondag 10 juli organiseerden Dutch Venture Publishing, boekhandel Van Piere en Emmy van Ruijven een young adult summer event. Op het programma stonden de boekpresentatie van Tweedehands Vleugels en workshops over schrijven, vloggen en ontwerpen. Ook was er een verloting, kon je je boeken ruilen en kreeg iedereen een goodiebag mee naar huis.

SAMSUNG CSC

Ik ging niet alleen, ik had Judith namelijk meegesleept. (Ze ging wel vrijwillig mee, hoor!) Dus samen reisden wij naar Eindhoven en gingen toen op zoek naar de boekhandel. Ik was er al één keer eerder geweest, maar het blijft moeilijk om de weg te zoeken. Laten we het erop houden dat we een toeristische route hebben genomen 😉

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

We kwamen natuurlijk wel ruim op tijd aan bij de boekhandel, waar ook al wat te drinken klaar stond. Het was zowaar een warme dag – echt, het leek wel zomer!

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Deze dames van de boekhandel heetten ons eerst kort welkom, maar het draaide natuurlijk om de boekpresentatie van Tweedehands Vleugels.

SAMSUNG CSC

Jen Minkman, auteur van onder andere Het boek van voorheen en oprichter van de uitgeverij Dutch Venture Publisher, vertelde eerst over het uitgeefproces. De Vlaamse Vanessa heeft Tweedehands Vleugels een paar jaar geleden namelijk in eigen beheer uitgegeven en Jen wilde dit boek ook graag beschikbaar maken voor het Nederlandse publiek en ze heeft het boek daarom vernederlandst.

Links: Jen Minkman, rechts: Vanessa Gerrits

Vanessa Gerrits vertelde vervolgens over het verhaal en haar inspiratie. Momenteel is ze bezig met het schrijven van de eerste versie van het derde deel van de trilogie. Deel 2, genaamd Zilveren Vleugels, zal ook bij Dutch Venture Publishing verschijnen, naar verwachting in het voorjaar van 2017. 

SAMSUNG CSC

Daarna was het tijd om je boek te laten signeren. De rij was erg lang. Er waren ook veel mensen bij het evenement, ook veel uit België: je hoorde echt ontzettend veel Vlaams. De boekhandel was redelijk vol, maar het was gezellig druk.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Boekenwurm Judith bij de boekenkast! Ze zit bij mij op school en we zijn samen een leesclub gestart en beide dus fanatieke lezers! We keken dus rond in de boekhandel totdat de workshops zouden beginnen.

SAMSUNG CSC

De eerste workshop die ik volgde was niet echt een workshop: het was een Q&A met Esther Walraven, auteur van Daan & Nadia. Eerst vertelde ze van alles over het verhaal en hoe dat is ontstaan. Ze vertelde allerlei leuke dingen over het proces, dingen die ik nog niet wist. Zo volgde je Daan oorspronkelijk vanuit het hij/zij-perspectief, vanuit de derde persoon dus. Dit heeft ze later gewijzigd naar de eerste persoon, net zoals bij Nadia.

En ook was er nog iets grappigs met betrekking tot de kaft, die je hierboven ook op de foto ziet. Toen dit omslag gekozen werd, ging Esther het boek nog eens herschrijven. Op de foto heeft Daan namelijk krullen, maar in het oorspronkelijke verhaal had hij nog stijl haar! Dus Daan werd herschreven als een jongen met krullen 😉

Vervolgens konden we vragen stellen. Ik had zelf geen vraag, want ik had Esther ook gesproken in Alphen tijdens een ya evenement. Het boek had ik een tijdje geleden al gelezen en beoordeeld met 4 sterren. Het leuke is dat ze momenteel ook aan een nieuw young adult boek werkt!

SAMSUNG CSC

Tijdens de laatste workshopronde woonde ik een schrijfworkshop van Marijke Janssen bij. Die ging over de schrijftechniek Show, don’t tell en het was nuttig. Marijke wisselde informatie af met oefeningen dus we werden ook aan het werk gezet.

Eind deze maand verschijnt een prakrisch boekje over dit onderwerp. Marijke geeft dit uit bij Storm Publishers en het wordt gepresenteerd op het YA Summer Festival tijdens het YA Summer Camp. Wil je erbij zijn? Dat kan! Kijk op Facebook voor meer informatie en klik hier om een kaartje te kopen.

SAMSUNG CSC

Tot slot was er nog een loterij. Helaas heb ik daarbij niks gewonnen, maar Judith wel, namelijk het boek Eenzaam en extreem ver weg. Ook was er nog de mogelijkheid om boeken te ruilen maar daar heb ik niet aan meegedaan. Wel heb ik, net als alle anderen, een goodiebag gekregen. En dat is deze hieronder.

goodiebag

Dit is alles wat erin zat. Eigenlijk allemaal reclamepapiertjes, variërend van boekjes en boekenleggers tot stickers.

kauwgom

En als je je afvraagt wat er in dat ene doosje zat: kauwgompjes. Als je ook wil weten hoe ze smaakten: niet lekker.

sticker bb

Er zaten dus ook twee stickers in en die had ik nog niet, dus dat is leuk.

sticker heb lief

Naast al deze foto’s heb ik ook een filmpje gemaakt van het evenement!

Wil je nou meer zien in deze boekhandel? Dat kan! In september verschijnt er een ”In beeld” post van Van Piere, zoals je die ook kent van Scheltema in Amsterdam, Broese in Utrecht en boekhandels in Den Haag. En als je in het zuiden van het land woont: ik was ook in Den Bosch waar óók nog foto’s van komen! Veel redenen om op de hoogte te blijven van wat ik post door me te volgen op Bloglovin bijvoorbeeld 😀

Heb jij Van Piere ooit bezocht (misschien wel bij het evenement)?

2 Comments

  1. Wat tof dat er in de boekhandel een ya-event was! Je filmpje is ook zo sfeervol geworden, leuk. Ik ben een poosje geleden in Van Pierre geweest, waar ik een blogvriendinnetje heb ontmoet en ik vond het echt een prachtige boekhandel. Overweldigend bijna, het was in ieder geval niets bij het boekenwinkeltje dat er in het dorp is waar ik woon.

    Liked by 1 persoon

Reageer gerust! :)

