Recensie | Als je mij vindt – Emily Murdoch

Titel: Als je mij vindt
Auteur: Emily Murdoch
Uitgever: Van Goor (augustus 2013)
Genre: young adult literair
Mijn waardering: ★★★★
Koop
 dit boek bij Bol.com

De vijftienjarige Carey woont met haar zusje Jenessa en haar drugsverslaafde moeder in een caravan in het bos. Als hun moeder verdwijnt, gaan de meisjes bij hun vader wonen. Carey kent hem niet meer en vertrouwt hem niet. Ze mist hun oude leven en weet zich geen houding te geven in de “normale” wereld.

Tja, wat moet ik nou over dit boek zeggen? Eigenlijk spreekt het voor zichzelf. De omschrijving vertelt waar het verhaal over gaat en daar is niks mis mee. Het is een mooi verhaal met goede personages en het is boeiend. Alles is wel goed eigenlijk. Als het je aanspreekt, moet je het zeker lezen, vooral als je van contemporary houdt.

Wereld

Ik was blij dat het verhaal zich niet per se focuste op het leven in de bossen maar dat dit zich in het verleden afspeelde waar naar werd verwezen door middel van flashbacks; herinneringen die dan cursief gedrukt waren. Deze stukken vond ik minder leuk, maar meestal waren ze ook niet zo lang.

Het verhaal speelt zich af in de ”gewone” wereld die voor Carey niet zo gewoon is. En dat is mooi; dat dit zo’n verandering voor haar is en dat maakte dat ik goed met haar meeleefde, omdat je nieuwsgierig bent. Tot het eind, want je wil al snel over bepaalde dingen weten hoe het zo is gekomen, bijvoorbeeld waarom Jenessa niet meer praat.

Omgeving

Het verhaal beleef je dus vanuit Carey, maar het is ook duidelijk dat de situatie ook anders is voor de personages om haar heen: ten eerste voor haar nieuwe gezin – haar ouders, de vader die ze weer terugziet en een nieuwe moeder, net als een nieuwe zus ”stiefzus” en natuurlijk haar zusje Jenessa. Maar ook op school; hoe ze daar wordt ontvangen als nieuweling en of ze daar vrienden maakt of iets dergelijks.

Het verhaal heeft een beetje een literair tintje. Niet dat ik een expert op dat gebied ben, maar ik zou het omschrijven als jeugdliteratuur. Het is zeker mooi, maar het draait meer om het echt emotioneel voelen en de waarde van de ontwikkeling. Een wow-factor had het verder niet echt, maar dat hoeft bij dit genre ook niet. Als je eens iets anders wil lezen dan young adult lectuur puur voor actie en ontspanning, raad ik je dit boek zeker aan.

PS. Don’t judge this book by it’s cover! Wie wil er nou een wit boek met een saai blikje erop? Het past wel bij het boek, maar erg mooi en aantrekkelijk is het niet. Gelukkig is er ook een andere cover (maar deze uitgave vond ik praktischer om te lenen bij de bieb) en die vind je ook gewoon hier online.

Zou jij dit boek in de winkel oppakken op basis van de cover?

Reageer gerust! :)

