Young Adult Summer Camp 2016 | Verslag

Afgelopen week was kampweek! Het YA Summer Camp duurde van maandagmiddag t/m vrijdagochtend. Met 28 andere deelnemers zat ik in Rijssen om schrijfworkshops te volgen. Er stonden ook andere boekactiviteiten op het programma, maar het was bovenal heel gezellig.

Foto’s heb ik niet echt gemaakt – oeps, te veel andere dingen om me mee bezig te houden – maar gelukkig zijn er gedurende de week foto’s op Instagram geplaatst! Daarnaast heeft Michael foto’s gemaakt en dat zijn de mooie, professionele foto’s en die zullen na de vakantie ook nog volgen. Voor nu hebben we mijn lange verslag!

Maandag

Maandags begon het rond 16.00 uur dus ik zocht een trein waarmee ik ruim op tijd was, maar je weet hoe het gaat met het openbaar vervoer: fout. Dankzij vertraging was ik later, maar ik kwam toen wel al twee kampgangers tegen op het station. Nadat we op station Rijssen onze koffers meerdere trappen op en af hebben gesjouwd, werden we opgehaald en gebracht naar de kamplocatie.

Ik verwachtte dat we echt super laat waren, maar iedereen bleek al langere tijd te wachtten tot het zou beginnen. Natasja opende het kamp, helaas kwam daarna geen voorstelrondje (spoiler: dinsdagavond was dat wel het geval). We ontvingen onze goodiebag (een tasjes met leuk promotiemateriaal et cetera, niks bijzonders verder) en claimden snel een kamer. Ik sliep in een zespersoons kamer bovenin het stapelbed. Andere Femke – ha, ik noem jou tenminste geen Femke H. – lag onder mij en dat leidde al snel tot de volgende benamingen zodat we ons niet op het verkeerde moment geroepen voelden: Femke Onder en Femke Boven (zelfs in telefoons staat dat zo genoteerd).

Dinsdag

Na het ontbijt begonnen de eerste schrijfworkshops. Hiervoor werden we opgesplitst in de beginners en de gevorderden, een benaming die niet iedereen beviel, maar waarmee de nieuwkomers en de mensen die vorig jaar ook op het kamp waren bedoeld werden. Ik zat in die laatste groep en volgde dus eerst de workshop van Michael over. Helaas heb ik hierbij niet zo veel nieuws geleerd: het behandelde geen nieuwe onderwerpen ten opzichte van vorig jaar, maar deze benaming voor het schrijfproces klinkt leuk: Schetsen à Schrijven à Schrappen à Schaven.

De locatie voor de tweede workshop zag er uit als een klaslokaal. Desondanks was de workshop van Marijke nuttig. Ze behandelde redenen waarom diverse personages je verhaal goed doen en verschillende soorten van diversiteit bij karakters, afgewisseld met oefeningen om dat toe te passen.

 

Na het avondeten speelden we met z’n allen Weerwolven, wat vooraf ging aan een voorstelrondje – yes, ik ken nu alle namen! Het spel duurde ontzettend lang, zeker met alle extra regels dus dat was wel jammer, maar twee uur later legde ik als burger ook het loodje. Het was inmiddels al laat. Waar we gisteren allemaal een beetje vanaf elf uur in bed lazen, was dat vandaag veel later. De nachten van de dagen hierna werden ook steeds korter. #kamer3rules

Woensdag

Vorig jaar was de boekactiviteit boogschieten à la The Hungergames, dit keer was het capture the flag à la Divergent. Ook was er een fotoshoot om foto’s te maken met onze boeken voor op het omslag van de bundel waar alle korte verhalen die we schrijven in komen te staan. Ik had het leuker gevonden als er foto’s waren waar we schrijvend op stonden, maar het resultaat hiervan is ongetwijfeld ook mooi.

Een workshop van Floortje Zwigtman stond op het programma, maar zij was verhinderd. Gelukkig kon Chinouk Thijssen (auteur van onder andere Blindelings) komen om haar workshop ‘’Hoe schrijf ik een boek?’’ te geven. Ik heb de verkorte versie al op haar booktube kanaal als tutorial gezien, dus het was niet veel nieuws voor mij, maar met Chinouk is alles altijd leuk en gezellig.

Aan het einde van de middag wandelden we met een aantal in het bos. Pas toen we al onderweg waren, bedacht ik me dat ik m’n fototoestel was vergeten mee te nemen. Vanaf dat moment zag ik natuurlijk overal dingen waar ik een mooie foto van kon maken. Met een groepje dat steeds groter werd speelden we na het eten ‘’Wie ben ik?’’, wat ook al snel ‘’Wat ben ik?’’ werd, omdat ik, nadat ik hele moeilijke opdrachten kreeg om te raden, zoals Jezus en een Haribo beertje, tijd bedacht voor Audrey om te raden.

Donderdag

In tegenstelling tot voorgaande dagen was vandaag druk: ’s ochtends hadden we twee workshops. Auteur Jen Minkman vertelde over vertelperspectieven, een onderwerp dat vorig jaar (volgens mij) niet is behandeld, terwijl dat wel een goed idee was.

Rianne en Marieke (die schrijft onder het pseudoniem Mara Li) van Midgard Manuscripten spraken daarna over spanning en plottwisten in je verhaal. Dit werd uitgebreider behandeld dan vorig jaar, maar het stuk over verschillende spanningsbogen is misschien niet iets wat voor mij nuttig is.

Hierna gingen we meteen lunchen – iets wat we niet gewend waren, want er was altijd veel tijd tussendoor. ’s Middags zou namelijk het YA Summer Festival beginnen. Hierbij waren vier rondes met verschillende activiteiten die je kon volgen en de boekpresentatie van Razend (Lis Lucassen) vond plaats. Ook bezoekers van buiten het kamp konden hiernaartoe komen, al waren dat er niet heel veel: er kwamen vooral veel auteurs.

Je kon steeds kiezen tussen een mini-workshop, een op de bank met een auteur en een lezing. Ik koos steeds voor de mini-workshops, deels uit het gemak om niet van locatie te hoeven wisselen. Bijvoorbeeld de workshop van auteur Jen Minkman ‘’Een goed begin’’, die ging over herkenbare drempels om niet te schrijven en hoe je dat kan voorkomen was leuk, net als ‘’Show don’t tell’’ met Marijke. Ik had dit graag als langere, universele workshop gezien, het was de belangrijkste workshop die kort lang niet zo krachtig was als het uitgebreid kan kunnen zijn.

Chinouk vertelde vervolgens over booktube, dat was wederom gezellig. Tussendoor kon je de kraampjes van de auteurs en uitgeverijen bezoeken om boeken te kopen. Ondanks de benaming Summer, stonden we buiten in de stromende regen. Tot slot vond de boekpresentatie van Razend plaats. Dit is het tweede New Adult boek van Lis Lucassen in de Hitte-serie.

Vlak hierna werd de woonkamer omgebouwd en klaargemaakt voor de verassing die we na het eten zouden krijgen. Het bleek uiteindelijk dat we een film gingen kijken, maar niet zomaar een film, nee: wij waren het eerste publiek voor de verfilming van het boek Time Will Tell. Dit boek verschijnt in het Engels bij Storm Publishers en het was nog niet af allemaal dus dat was wel bijzonder. De auteur, producent en regisseur die ook aanwezig waren, wilden dan ook graag ons feedback horen en dat was leuk. Het was een succes en de film beviel me goed.

Wat ik ervan vond

Ondanks de inpakstress op het vroege tijdstip, vertrokken de treinreizigers vrijdags eerder dan gepland. De reis naar huis verliep voorspoedig en geniet ik van mijn verdere vakantie, moe maar wel met een leuke herinnering aan het kamp.

Het programma was heel anders ingedeeld dan vorig jaar: veel minder druk maar dat vond ik niet alleen positief. Er waren naar mijn mening weinig schrijfworkshops en de verdeling was ook niet optimaal. Dinsdag- en donderdag waren er bijvoorbeeld twee workshops in één ochtend, terwijl er ook iets kon worden verplaatst naar dinsdagmiddag zodat het donderdag minder druk zou zijn in verband met het YA Summer Festival.

Inhoudelijk vond ik de workshops ook niet goed op vorig jaar afgestemd, ik kan nou niet echt zeggen dat ik iets nieuws heb geleerd. De workshops van Marijke vond ik het beste en haar Show don’t tell had ik graag als aparte workshop gezien. Het draaide veel meer om de gezelligheid, want gezellig was het zeker. We konden het goed en snel met elkaar vinden gelukkig. De omgeving was ook fijn met het bos erbij en de grote tuin, evenals de accommodatie.

Nu moet ik gauw schrijven aan mijn verhaal, want dat is er tijdens het kamp niet echt van gekomen: helaas had ik geen inspiratie. Ik ben in ieder geval alvast heel benieuwd naar de bundel en lees graag alle verhalen die anderen hebben geschreven!

Ben jij van plan volgend jaar naar dit kamp te gaan?

3 Comments

Reageer gerust! :)

