Schrijven in een zakkige joggingbroek met twee twietende vogels op de achtergrond terwijl powpow-muziek opstaat

Na inspiratie volgt het schrijven zelf. Als de inspiratie aanwezig is, wat dan? En hoe, wat en waar?

Het schrijven zelf 

Dus.. het schrijven zelf. Jen heeft haar verhalen altijd al getypt, op haar tiende schreef ze haar eerste verhaal op een typmachine! Altijd leuk om te weten 😉 maar hoe lang duurt het totdat Jen de inspiratie omzet in woorden en zinnen, ofwel in een verhaal? ‘Soms zit een bepaalde opzet al jaren in mijn hoofd, maar dan begin ik nog niet echt, dan zoek ik eerst veel informatie op en maak ik aantekeningen zodat ik, als ik eenmaal wel ervoor kan gaan zitten, direct een schat aan info heb. Maar soms zit een idee zo dwingend in mijn hoofd dat ik de eerste paar bladzijden echt móét schrijven om het idee ‘koest te houden’. Dan schrijf ik dat beginnetje en dan zet ik het weer weg om er later mee verder te gaan en heb ik de sfeer al te pakken.’

Een standaard werkplek heeft Jen niet. Ze heeft een tijd van een ‘kantoor’-idee gehad om te voorkomen dat ze thuis gaat zitten niksen: als je echt naar een andere plek gaat voor je werk, dan ga je daar ook werken. Inmiddels wisselt Jen thuis en uit af. ‘Als ik elke schrijfdag in een café ging zitten, zou het wel een beetje duur worden, denk ik… ik probeer altijd onder een tientje te blijven zitten bij Bagels en Beans, maar ze hebben zoveel lekkere dingen dat dat niet altijd lukt als ik er vier uur achter elkaar ga zitten!’

Vier uit schrijven of vier uur vertalen is het maximum voor Jen van achter elkaar werken, maar in combinatie acht uur schrijven en vertalen lukt dan weer wel! Deze grens toch over schrijden is een keer gebeurd – binnen twee weken een 60.000 woorden tellend boek te vertalen naar het Engels – met een soort van burn-out als gevolg, dus dat probeert ze nu te voorkomen.

Met gebrek aan inspiratie heeft ze gelukkig geen ervaring gehad. ‘Als me dat ooit overkomt, denk ik dat ik gewoon een tijdje leuke boeken zou gaan lezen, dan komen je eigen ideeën ook vanzelf wel weer.’

Omgeving

Wat als er mensen in de omgeving zijn? Stuurt Jen ze weg? ‘Mijn man weet precies dat hij me niet moet storen als ik zit te schrijven. Soms ga ik in mijn studeerkamer zitten (we hebben allebei een aparte kamer in huis waar we onze eigen dingen kunnen doen, daar hebben we behoefte aan) maar vaak ga ik ook gewoon de deur uit zodat ik zeker weet dat ik me kan focussen.’ De twee twietende vogels die Jen als huisdieren heeft zijn niet afleidend voor het schrijven. Zelfs als ze rond haar hoofd vliegen is dat gene probleem voor Jen.

Schrijfomstandigheden

Stilte of muziek is een moeilijke keus voor Jen, dat wisselt heel erg. ‘Soms helpt muziek heel erg goed om een bepaalde sfeer te beschrijven, maar soms moet ik juist stilte hebben om te voelen wat mijn hoofdpersonen willen doen en zeggen. Tekst bij de muziek leidt me niet echt af, al is het wel zo dat ik bijvoorbeeld makkelijker in het Nederlands schrijf als ik Engelstalige muziek luister en andersom. Anders ga je toch naar die woorden luisteren of komen ze op een of andere manier in je hoofd terecht.’

Wist je dat toen Jen Schaduw van de Tijd schreef ze veel powwow-muziek (indianenmuziek) aan het staan maar tijdens het schrijven van De Jongen uit het Woud juist veel Enya op had staan omdat de hoofdpersoon daar graag naar luistert?

En bepaalde gewoontes die nog moeten worden onthuld? ‘Als ik thuis ben, draag ik het liefst zo’n zakkige joggingbroek als ik schrijf, dan kan ik lekker op de bank hangen en uren doorgaan.’ Helaas ontbreekt de foto, maar een geschiedenis zit er wel aan vast: Jen werkt vrijwel nooit aan een bureau omdat ze vroeger haar huiswerk ook al hangend op bed deed 😉

De volgende keer komen de bonusvragen en wordt Jen blootgesteld aan duistere dilemma’s…

Reageer gerust! :)