Recensie | Codenaam Coco – Carmen Reid

TitelCodenaam Coco
Auteur: Carmen Reid
Uitgever: Blossom Books (september 2014)
Genre: young adult, oorlogsroman
Mijn waardering: 4,5/5
Koop
 dit boek bij Bol.com

Brussel, 1940. Nicole is vijftien als de nazi’s het land binnenvallen. Vastbesloten om terug te vechten, sluit ze zich aan bij het Belgische Verzet. Onder haar nieuwe naam Coco begint voor Nicole een nieuw, gevaarlijk leven als spion. De vraag is niet óf ze gepakt wordt, maar wanneer.

IMG_0746

Op het moment van schrijven heb ik het boek een paar uur geleden uitgelezen. Nu bedenk ik wat ik er allemaal over kan zeggen. In het begin vond ik een aantal dingen niet zo leuk, maar het was zo boeiend en spannend daarna. Zeker de laatste 50 pagina’s waren echt goed, dat het eigenlijk niet meer uitmaakt dat er ook wat negatieve dingetjes waren tijdens het lezen. Je moet dit boek gewoon lezen, is de conclusie van mijn recensie. De andere puntjes die ik opsom zijn gewoon zodat ik iets te vertellen heb 😉

Even de negatievere puntjes

  • Er waren twee momenten waarop ik vond dat Coco een ontzettend domme keuze maakte. Op die momenten vond ik haar een vervelend personage, veel te lief. Dat heb ik haar best lang verweten, totdat het van groot belang voor het verhaal bleek te zijn, dus uiteindelijk ben ik er blij mee natuurlijk.
  • Het is oorlog, dus uiteraard aan er mensen dood. Gelukkig schuwt de schrijfster het ook niet om bekenden van Coco gedurende het verhaal dood te laten gaan, dat zou onrealistisch zijn. Maar wat ik ”jammer” vind, is dat Coco het van anderen hóórde dat mensen dood waren, in plaats van dat ze er zelf bij was. Het klinkt echt heel gemeen, zo bedoel ik het niet, maar gewoon om het moeilijker te maken voor Coco. Ik ben benieuwd hoe dat was geweest. Maar er waren natuurlijk genoeg heftige momenten, dus het is ook geen probleem.
  • De liefde die in het verhaal voorkomt, wordt in de schrijfstijl te overdreven omschreven. Gelukkig werd dat gaandeweg het verhaal minder.

Maar dat terzijde

De schrijfstijl is prettig, Coco vond ik soms een beetje stom personage, maar haar avonturen zijn spannend. Het is sowieso boeiend om over die tijd te lezen en het is ook aantrekkelijk gemaakt als dit niet je favoriete genre is (that’s me! Ik ben geen fan van oorlogsverhalen). Het is spannend, heftig, en realistisch. Het laat goed zien hoe wreed alles was in tijd van oorlog.

Al met al is dit spannende, heftige en realistische boek een aanrader voor iedereen. Momenteel is dit één van mijn favoriete boeken. Omdat ik tijdens het lezen wat dingetjes had op te merken, trek ik daar iets van de waardering voor af. Maar het was interessant, goed geschreven en spannend. Dus hoewel ik ze hierboven heb benoemd, moet je het boek gewoon lezen. Spijt zul je hopelijk niet krijgen.

1 Comments

Reageer gerust! :)