Recensie | Sky – Ellen Lina

Titel: Sky
Auteur: Ellen Lina
Uitgever: Ellesy (november 2015)
Genre: liefdesroman
Mijn waardering: ❤ ❤ ❤ ❤ ❤
Koop dit boek bij Bol.com

Sky

O mijn god. De drang om spoilers te vertellen is zooo groot. Ik moet alles kwijt, dit boek is geniaal! Het liefst vertel ik wat Sky heeft gedaan, wat we ontdekten over Julian en alle andere gebeurtenissen van de 328 pagina’s. Maar ik zal het niet doen.

Samenvatting

Beknopt vertellen waar het boek over gaat is een hele uitdaging. Toch waag ik een poging: Sky gaat voornamelijk over Elisa Verhaag (32), die op haar zestiende moeder is geworden van een dochter Sky (16). Elisa kon tijdens het opvoeden helaas niet rekenen op hulp van haar vriend Julian Sanders, die hen al snel na de geboorte verliet. Net als haar vader is Sky hoogbegaafd, dat is één van de dingen waar ze mee worstelt. Wanneer ze een online vriendje krijgt, wil Sky steeds meer weten over Julian. Elisa heeft het moeilijk met haar puberende dochter die ook problemen op school blijkt te hebben. Het verleden wordt opgerakeld en Julian komt hoe dan ook weer in beeld.

Opgebouwd om te verslinden

Er zijn hoofdstukken vanuit het heden en vanuit het verleden waar Elisa ik-persoon is en een stuk of twee hoofdstukken vanuit Julians ik-perspectief. Ellen Lina weet hoe ze een verhaal moet opbouwen en dat ze heeft ze bewezen! Dit is absoluut geen geschikt boek om ‘eventjes’ in te lezen; voor je het weet nader je het einde al. De cliffhangers aan het einde van het hoofdstuk maakten dat ik het boek wilde verslinden. Telkens als het heden eindigde, las je verder in het verleden, terwijl je juist wilde weten hoe het verder ging in het heden!

Levensechte achtbaan

Het was alsof ik bij de bevalling was van Sky, alsof Sky’s problemen de mijne waren, alsof ik een relatie had met Julian, het was alsof ik hoogbegaafd was. Ik zat in de achtbaan van Elisa’s leven. Het is zo’n goed boek, het kwam zo dichtbij me, het is zo puur, zo echt. Alle relaties – familie, liefde, vrienden, buren, collega’s et cetera – zijn zo mooi in elkaar verweven, dat maakt dit een heel uniek boek.

Intens genieten

Het einde van het boek is een perfecte afsluiter van het verhaal. Ik heb zo intens genoten van dit boek, ik wil meer!! Ooit zal ik je weer zien, een ander boek van Ellen Lina, heb ik meteen op mijn verlanglijstje gezet, maar ik ben zo bang dat het tegenvalt: Sky is een topper! De thematiek is heel goed uitgewerkt. De jeugdliefde tussen Julian en Elisa, de tienerzwangerschap van Elisa, de vaderrol van Julian, het puberbrein van Sky: het komt allemaal heel goed naar voren.

Sky is een intense achtbaan vol met cliffhangers waardoor je alleen maar snakt naar meer. Telkens als ik het boek opende, kon ik niet anders dan blij zijn: hier keek ik al naar uit sinds ik Sky de vorige keer dichtsloeg!

4 Comments

  1. Pingback: Wrap up | Januari | Femke leest!

  2. Pingback: Ervaringen tijdens het lezen van Sky | Femke leest!

Reageer gerust! :)