Dromen over schrijven en schrijven over dromen

Van workshops van onder andere Maartje Wortel tot een bezoek aan het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam; drie dagen ben ik samen met 36 andere leerlingen bezig geweest met het doel om onze verhalen te publiceren in een boek. Ik heb het over schrijfworkshops voor middelbare scholieren waar ik aan meedoe! 

Wat en waarom?

Op 17 juli 2014 zat Laurens van der Graaff samen met zijn vriendin op de vlucht MH17. Hij gaf Nederlands op het Geert Groote College in Amsterdam en was een zeer inspirerende docent. Ter nagedachtenis aan Laurens worden er schrijfworkshops voor leerlingen van verschillende middelbare scholen georganiseerd, vanwege zijn passie voor poëzie en literatuur en liefde voor het lesgeven.

Enthousiaste leerlingen leren van schrijvers en dichters over het vak tijdens drie bijeenkomsten: de schrijf-, redactie- en publicatieronde. Met behulp van redacteuren en de andere leerlingen werken we aan een resultaat om trots op te zijn. De geschreven verhalen en gedichten worden gebundeld in een boek dat opgedragen wordt aan Laurens.

Dromen verwezenlijken 

Onze school is ook van de partij en ik ben één van de gelukkige vijf die is uitgekozen. De eerste keer hebben we inspiratie opgedaan tijdens schrijf- en dichtworkshops, waarna we een verhaal of gedicht zijn gaan schrijven rondom het thema ‘dromen’. Tijdens de tweede bijeenkomst hebben we de eerste versies kritisch bekeken in groepjes onder begeleiding van een redacteur. De verhalen zijn af, maar nu is het doel om het financieel mogelijk te maken om ons boek, getiteld Wolken en andere voetstappen, daadwerkelijk uit te geven.

Hier komt veel bij kijken; zo hebben we de kaft van het boek ontworpen en afgelopen week een crowdfundingscampagne opgezet. Om ons boek uit te brengen met een ISBN-nummer hebben we €5200 nodig. Het is een ontzettend leuk om bij te houden hoe het gaat; tijdens de eerste twee dagen is er al 800 euro binnengekomen. Ook zijn we op het nieuws geweest; zie hier het filmpje van AT5.

En nu?

Er is geld nodig om onze droom uit te laten komen, vandaar dat ik iedereen wil vragen om een donatie te doen via deze link om ons een stapje verder te helpen. Vanaf de 25 euro krijg je dan ook een boek; kijk maar naar de tegenprestaties. Het is een goede combinatie van verschillende verhalen en gedichten. De bundel wordt uitgegeven in paperback en is naar verwachting zo’n 250 pagina’s, al kan ik daar nog niks met zekerheid over zeggen. Bekijk in ieder geval het filmpje op die pagina!

Ook heeft het veel waarde als je de link deelt: spread the word is één van de belangrijkste dingen om ons doelbedrag te halen. Deel een linkje op je sociale media, of volg ons op Instagram bijvoorbeeld. Ik zal de komende tijd op mijn blog meer vertellen over mijn eigen schrijfproces.

Heb je nog vragen of een idee om onze actie onder de aandacht te brengen? Laat dan vooral een reactie achter of neem op een andere manier contact met me op

Waar denk jij aan bij het thema ‘dromen’?

7 Comments

  1. Pingback: Hoe mijn verhaal tot stand is gekomen | Femke leest!

  2. Pingback: Boekpresentatie | Wolken en andere voetstappen | Femke leest!

Reageer gerust! :)