Recensie | Vermist – Sophie McKenzie

Titel: Vermist
Originele titel: Girl, Missing (Girl, Missing #1)
Auteur: Sophie McKenzie
Uitgever: De Fontein (september 2015)
Genre: jeugdthriller
Mijn waardering: ★★★
Koop
 dit boek bij Bol.com

Voor school moet de geadopteerde Lauren een opstel schrijven met de titel ‘Wie ben ik?’. Ze komt daar niet goed uit. Als ze haar adoptiemoeder vraagt naar haar echte ouders, reageert die kribbig en ze lijkt iets achter te houden. Daar neemt Lauren geen genoegen mee. Ze besluit op zoek te gaan naar haar biologische ouders, maar dat verloopt niet zo soepel als ze had verwacht. Voor ze het weet staat haar leven op z’n kop. En dan wordt haar zusje ontvoerd..

IMG_0758

Nieuwsgierig

Je wordt wel nieuwsgierig naar haar verleden. Lauren ontdekt wat dingen en trekt al snel eigen conclusies, waar ze haar ouders dan naar vraagt. Maar haar moeder wil niks zeggen en dat wekt ook bij de lezer het gevoel dat er iets is. Lauren gaat zelf op onderzoek uit en toen bleek al heel snel dat ik haar niet mocht.

Ergernissen

Ik heb me best wel aan Lauren geërgerd omdat ze zo ontzettend egoïstisch is. Bij haar zoektocht draait het alleen maar om haar en het enige wat belangrijk is, is dat zij wil weten hoe het zit – dat daar ook andere mensen bij betrokken zijn komt niet in haar op. Haar omgeving merkt het ook op, maar dan antwoordt ze iets in de trant van: ‘Hoe durven ze te beweren dat ik zo egoïstisch ben? Ik zit in een moeilijke periode!’ Diepe zucht. En als ze uiteindelijk de waarheid heeft achterhaalt, zeurt ze weer als er dingen veranderen..

Spanning

Dit zou dan een spannende zoektocht moeten worden die het label ‘jeugdthriller’ waarmaakt. ‘Bloedstollend’ en ‘nagelbijtend’ is wat er wordt beweerd, maar ik vond het niet spannend spannend, al heb ik de spanning niet gemist. Het was gweoon leuk om te lezen. Alleen die liefde, hoewel het niet zo groot was, was niet nodig geweest. Beetje cliché vind ik, alsof schrijvers het gevoel hebben dat een boek zonder liefde niet compleet is – dat is wat mij betreft echt niet zo, zeker als het vanuit deze opvatting wordt toegevoegd.

Vervolg

Ondanks mijn ergernissen aan Lauren en haar liefde heb ik het boek met een goed gevoel uitgelezen. De afsluiting vond ik fijn, en het leek een klein beetje of Lauren aardiger was – al was het wel heel plots en dat was onwaarschijnlijk. Mijn favoriete personage is haar lieve zusje, en daarom werd ik na het einde, waardoor ik het boek met een goed gevoel afsloot, benieuwd naar het net verschenen vervolg Zusje vermist. Dit tweede boek speelt zich twee jaar na Vermist af, wanneer er weer een nieuwe spannend gebeurtenis plaatsvindt.

Al met al is dit een leuk boek met een minder leuke hoofdpersoon. Gelukkig viel dat tegen het einde mee, ik ben tevreden met de afsluiting van het verhaal die me ook nog eens nieuwsgierig maakt naar het vervolg!

3 Comments

  1. Pingback: Wrap up mei en to be read juni | Femke leest!

  2. Pingback: Bookhaul | Lente 2016 | Femke leest!

  3. Pingback: Recensie: Zusje vermist (Sophie McKenzie) | Bibliofem

Reageer gerust! :)